Anna-Maaria Oramo. Kuva: Ville Paul Paasimaa.
Anna-Maaria Oramo. Kuva: Ville Paul Paasimaa.
La 2.11.2024 klo 16
Loviisan seurahuone, Loviisa
Su 3.11.2024 klo 18
Ritarihuone, Helsinki
Ritarihuoneen residenssisarja

Uljas Eurooppa

Täysbarokin helmiä

Blow–Purcell–Poglietti–Corrette–Campra

Anna-Maaria Oramo, cembalo ja liidaus
Suomalainen barokkiorkesteri

1. viulu: Irma Niskanen
2. viulu: Kaisa Ruotsalainen
Alttoviulu: Hanna Pakkala
Sello: Tatu Ahola
Viola da gamba: Johanna Randvere
Violone: Lassi Kari
Cembalo: Anna-Maaria Oramo
Urut: Laura Ollberg-Ekman
Traverso/nokkahuilu: Pauliina Fred, Hanna Haapamäki

×
×

Anna-Maaria Oramo, ohjelmasuunnittelu

Konserttiohjelma Uljas Eurooppa makustelee täysbarokin ajan instrumentaalimusiikkia Euroopan eri laidoilta. Nimi tulee André Campran oopperasta L’Europe galante (1697), joka esittelee rakkauden kiemuroita neljästä eri Euroopan maasta. Konsertin nimikkokappaleena kuullaan instrumentaalisarja tästä oopperasta. Englannin, Itävallan, Italian ja Ranskan tyylit pirskahtelevat omaleimaisesti Anna-Maaria Oramon luotsaaman Suomalaisen barokkiorkesterin tulkinnoissa.

Englantia edustavat John Blow (1648/9–1708) ja Henry Purcell (1659–1695). Blow kohosi parikymppisenä kuuluisuuteen varsinkin kirkkomusiikillaan. Lumoava Chaconne esittelee polyfonian taitoa. Näyttämön mestari Purcellilta kuullaan riipaiseva Pavane (n. 1680). Englantilaisessa teatterissa oopperaa edelsi puhetta hyödyntävä puoliooppera ja mimiikan sekä tanssin värittämä naamioteatteri.

Itävallasta näyttämölle astuu italialainen Alessandro Poglietti (k. 1683). Mahdollisesti Toscanassa syntynyt säveltäjä toimi Leopold I:n hovissa urkurina ja aateloitiin ansioistaan muusikkona. Monipuolinen Balletto ilmentää barokin tanssisarjan eri kansallisia tyylejä yhdistelevää luonnetta. Ranskalaisvaikutteista edetään Michel Corretten (1707–1795) vetävään kosketinsoitinkonserttoon. Corrette sävelsi lähes koko pitkän elämänsä. Hän jätti jäljen toimiessaan opettajana, soittajana ja tutkijana ympäri Pariisin.

L’Europe galante käynnisti Notre Damen musiikinjohtaja Campran (1660–1744) menestyksekkään näyttämöuran. Teosta pidetään useimmiten ensimmäisenä balettioopperana. Tässä tyylilajissa juoneltaan itsenäiset näytökset tarjosivat tanssin hurmaa ja laulunumeroita kantavan teeman ympärillä. Lemmen kilvat heijastuvat instrumentaalisarjan värikkäissä, villeissä, hersyvissä ja herkissä kappaleissa.

Kesto: 1 t 30 min (sis. väliajan)

FiBOn taiteellinen suunnittelija Anthony Marini alustaa konsertin Ritarihuoneella 3.11. kello 17–17.30.

×
Tämä sivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi.

Välttämättömät  ja toiminnalliset evästeet vaaditaan sivuston toimimiseksi. Tilastollisia evästeitä käytetään anonyymin käyttötilaston keräämiseksi.  Markkinoinnillisilla evästeillä tehostetaan konserttien näkyvyyttä sivustoilla. Voit päättää itse mitä evästeitä sallit käytettäväksi.

Tämä sivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi.

Välttämättömät  ja toiminnalliset evästeet vaaditaan sivuston toimimiseksi. Tilastollisia evästeitä käytetään anonyymin käyttötilaston keräämiseksi.  Markkinoinnillisilla evästeillä tehostetaan konserttien näkyvyyttä sivustoilla. Voit päättää itse mitä evästeitä sallit käytettäväksi.

Evästeasetuksesi on tallennettu.