Sibelius, Gringolts ja viulukonsertto
Ainutlaatuinen esitys periodisoittimilla
Sibelius
Ilya Gringolts, viulu
Suomalainen barokkiorkesteri
Tomas Djupsjöbacka, kapellimestari
Suomalainen barokkiorkesteri (FiBO) ja kapellimestari Tomas Djupsjöbacka jatkavat tutkimusmatkaansa Jean Sibeliuksen (1865–1957) musiikin periodisoinnin parissa. Nyt ohjelmassa on rakastettu viulukonsertto sekä neljäs sinfonia, joka kuuluu säveltäjänsä visionäärisimpiin teoksiin. Sibeliuksen orkesterin jousisoittimissa oli suolikielet, ja puupuhaltimien mekaniikka poikkesi nykyisestä. Myös wienintorvet sekä saksalaistyyppiset pasuunat tekevät soinnista erilaisen. Kumpaakaan nyt kuultavaa teosta ei ole esitetty Sibeliuksen aikakaudella käytössä olleilla soittimilla sitten Sibeliuksen ajan.
Viulukonserton (1904/1905) säveltämisen aikoihin Sibeliuksille avautui mahdollisuus muuttaa Ainolan rauhaan. Konserton ensimmäinen versio syntyi kuitenkin vielä keskellä kaupungin kuhinaa ja elämäntapaa, johon kuuluivat pitkät illat. Tässä ympäristössä Sibelius kutsui konserttoaan sekä ihanaksi että kirotuksi urakaksi. Kuuluisa saksalaisviulisti Willy Burmester toivoi kantaesittävänsä konserton, mutta Sibelius antoi teoksen toiselle viulistille taloudellisista syistä. Lopullisen version kantaesitti berliiniläinen konserttimestari Karel Halíř kapellimestarinaan Richard Strauss. Konsertossa yhdistyy romantiikan virtuoosiperinne, uudenlainen muodonkäsittely ja originelli kansallinen väri.
Nyt viulukonserton solistina soittaa maailman ehdottomiin huippuviulisteihin kuuluva Ilya Gringolts, jonka kanssa FiBO on tehnyt yhteistyötä jo pitkään. Vuonna 2021 julkaistu Il labirinto armonico -levy (BIS), jolla Gringolts ja FiBO soittavat Pietro Antonio Locatellin viulukonserttoja, sai ylistävän vastaanoton ja useita kansainvälisiä tunnustuspalkintoja, kuten Gramophone Editor’s Choicen (3/2021) ja Diapason d’orin (5/2021).
Neljäs sinfonia (1911) oli Sibeliuksen kannanotto aikansa modernismiin. Sinfonia on samalla sekä eri suuntauksiin viittaava että niistä erkaneva, oudosti lumoava puheenvuoro. Aino Sibelius kertoikin nähneensä Helsingin-kantaesityksen yleisössä vain ”vältteleviä katseita, päänpudistuksia, hämillisiä tai salaisesti ironisia hymyjä”. Musiikin poikkeuksellinen lataus ei jäänyt keneltäkään huomaamatta. Säveltäjä luonnehti itse neljättä sinfoniaa uskontunnustukseksi ja miehekkääksi taisteluksi elämästä. FiBOn periodisoitinten läpikuultava ja herkkä sointi on omiaan näyttämään karun mestariteoksen jälleen uudessa valossa.
Kesto: 1 t 30 min (sis. väliajan)
Ennakkotilaisuus järjestetään Helsingissä 25.5. kello 17.15–17.40 Musiikkitalon päälämpiössä kahvilan päädyssä. Aluksi äänessä ovat Tomas Djupsjöbacka ja Ilya Gringolts. Sen jälkeen soittimiensa erityisyydestä kertovat muusikot, esimerkiksi pasunisti Esa Fagerholm, jonka pasuuna on kulttuurihistoriallisesti erittäin kiinnostava. 1920-luvulla valmistunut soitin kuului HKO:n soolopasunistina 1920–1950-luvuilla soittaneelle Otto Paldamukselle, ja sillä on soitettu esimerkiksi Sibeliuksen 7. sinfonian Suomen-kantaesitys.
*
Pukeudu kuin Jean tai Aino Sibelius!
Haluatko eläytyä Jean Sibeliuksen (1865–1957) aikaan myös pukeutumalla? Vaatteet voivat olla oikeasti vanhoja, Sibeliuksen aikana käytössä olleiden kaltaisia tai niistä inspiroituneita. Mitenkään puhdasoppinen ei todellakaan tarvitse olla!
Valokuvaaja Astrid Mannerkoski ottaa halukkaista kuvia 25.5. Helsingissä Musiikkitalon lämpiössä ennen konserttia ja konsertin väliajalla. Paikka on lämpiössä konserttisalin oven 1 ja käsiohjelma- ja kutsuvieraspöydän välissä. Etusija kuvaukseen on Sibeliuksen aikakauden tyyliin pukeutuneilla, mutta tilanteen mukaan muutkin voivat tulla kuvattavaksi. Kuvan saa itselleen myöhemmin sähköpostilla.
Jos pukeutumiseen kaipaa inspiraatiota, netistä löytää apua esimerkiksi tällaisilla hauilla:
- fashion 1890, fashion 1900, fashion 1930 jne.
- Helsinki 1930 (tai muu haluttu vuosikymmen)
- kuvahaku Jean Sibeliuksen ja Aino Sibeliuksen nimellä.
FiBOn Facebook-sivuilla mallia näyttävät Irja Kajander-Vierkens (1900-luvun vaihteen mallin mukainen paita tehty itse 1980-luvulla, 1960-luvulla tehty hame saatu laulunopettajalta) ja Piia Maunula (mekko 1940-luvulta).
HÄMEENLINNA
Liput 38 € (normaali), 17,50 € (opiskelijat ja lapset) + 1,5 €:n toimitusmaksu tilausta kohti: Verkatehdas, Ticketmasterin lipunmyyntipisteet ja ticketmaster.fi
HELSINKI
Liput 36/42/48/58 € (normaalilippu), 32/38/44/54 € (eläkeläiset), 24/30/40/51 € (muut alennusryhmät) + 1,5 €:n toimitusmaksu tilausta kohti: Ticketmasterin lipunmyyntipisteet ja ticketmaster.fi
Liput 32/38/44/53 € (normaalilippu), 28/34/40/50 € (eläkeläiset), 21/26/36/47 € (muut alennusryhmät): Musiikkitalon lipunmyynti
Opiskelijaliput konserttipäivänä Musiikkitalosta (jos lippuja jäljellä): 15 €
Ryhmäliput: ryhmat@musiikkitalo.fi, p. 020 707 0426
*
Lipputiedustelut: lippu@fibo.fi