
Konsertto x 4
Brandenburgilaisesta concerto grossoon
Händel – J. S. Bach – Telemann
Marcin Świątkiewicz, cembalo ja liidaus
Anthony Marini, viulu ja liidaus
Pauliina Fred, traverso ja nokkahuilu
Sunniva Fagerlund, nokkahuilu
Suomalainen barokkiorkesteri
Konsertto merkitsi barokin säveltäjille löyhempää kehikkoa kuin klassismin kollegoille. Corelli vakiinnutti concertino-yhtyeen ja orkesterin vuorottelun ja Vivaldi kertaukseen perustuvan ritornello-muodon, mutta mestareilla oli omat näkökulmansa. Nyt kuultavat Bachin, Händelin ja Telemannin klassikot piirtävät tarkan kuvan säveltäjiensä persoonallisuudesta.
Konsertin solisteina soittavat Anthony Marini, Pauliina Fred, Sunniva Fagerlund ja puolalainen Marcin Świątkiewicz. FiBOn muusikoita esiintyi kiitetyn puolalaiscembalistin kanssa syksyllä Helsinki Early Music Festivalilla sekä Norjassa ja Puolassa.
Händel sävelsi 12 concerto grossoa op. 6 syys–lokakuussa 1739 työskennellessään Lincoln Inn Fieldsin teatterissa. Tiiviistä työtahdista huolimatta kyseessä oli tärkeä projekti. Händel valmisteli Corelli-tyylisten konserttojen materiaalin tällä kertaa huolella kustantaja John Walshille. Aiemmat kuusi konserttoa (op. 3) Walsh kokosi omakätisesti. Op. 6:n 5. konsertossa concertinon ja orkesterin vuorottelu ei ole kovin tärkeää. Händel orkestroi tyypilliset elementit nokkelasti ja päättää teoksen variaatiomuotoiseen menuettiin.
Bachin väkevän ja levottoman d-molli-cembalokonserton (BWV 1052) taustalla on kaksi kantaattia. Ensimmäiset osat perustuvat Jeesuksen jäähyväisiä käsittelevään kantaattiin Wir müssen durch viele Trübsal, jossa kuullaan näyttävä urkuobligato. Kolmas osa on puolestaan kantaatista Ich habe mein Zuversicht. Se löytää turvaa keskellä maailmantuskaa. Rakastetut Brandenburgilaiset konsertot tarjoavat ainutlaatuisen perspektiivin concerto grossoon. Neljännessä konsertossa (BWV 1049) solisteina ovat kaksi nokkahuilua ja viulu, jotka luovat mieleenpainuvan sointivärin.
Telemann ei ollut uransa alussa kiinnostunut konsertoista, mutta löysi myöhemmin oman tapansa suhtautua sävellyslajiin. Konsertossa nokkahuilulle ja traversolle (TWV 52:e1) korostuvat dialogisuus ja yllättävyys. Hidas osa on pizzicatojen säestämää intiimiä yömusiikkia, ja päätteeksi kuullaan hurja poloneesi-rondo.
Kesto: 1 t 45 min (sis. väliajan)
FiBOn taiteellinen suunnittelija Anthony Marini alustaa konsertin Ritarihuoneella 4.2. kello 17–17.30.
HELSINKI
Liput 15/29/37/52 € (hinta paikan mukaan) käsittelykuluineen + 1,5 €:n toimitusmaksu tilausta kohti: Ticketmasterin myyntipisteet ja ticketmaster.fi
Liput opiskelijoille ovelta 10 €
Sarjaliput Ritarihuoneen residenssisarjaan 72/92 € (hinta paikan mukaan) käsittelykuluineen ja 1,5 €:n toimitusmaksu tilausta kohti: Ticketmasterin myyntipisteet ja ticketmaster.fi. Sarjaliput ovat myynnissä sarjan ensimmäiseen konserttiin (4.2.) asti. Huom! Netistä ostettaessa järjestelmä tarjoaa mielestään parasta paikkaa. Jos haluat valita tarkasti tietyn paikan, se onnistuu Ticketmasterin lipunmyyntipisteissä.
Ryhmätarjoukset ja lipputiedustelut: lippu@fibo.fi
JÄRVENPÄÄ
Liput ovat tulossa myyntiin joulukuussa.
** **
Ritarihuone ei ole esteetön. Sisäänkäynnillä on joitakin askelmia, ja aulasta toisessa kerrokseen sijaitsevaan, konserttisalina toimivaan istuntosaliin kuljetaan portaita.
Pyörätuolilla liikkuvat pääsevät Ritarihuoneen toiseen kerrokseen Ritarikadun ovelta, josta vahtimestari ohjaa hissiin. Vahtimestari tulee erikseen avaamaan Ritarikadun oven. Jos saapumisen ajankohta on jo hyvissä ajoin tiedossa, siitä suositellaan sopimaan tarkemmin soittamalla kansliaan numeroon 010 411 7260. Toinen vaihtoehto on soittaa samaan numeroon vasta Ritarikadulle saapuessa, mutta kannattaa huomioida, että vahtimestarin saapuminen voi kestää hetken.
Inva-wc löytyy toisen kerroksen konserttikahvilatilan yhteydestä.