Böömin sietämätön keveys

Moniäänistä ensemble- ja orkesterimusiikkia

To 10.4.2025 klo 19
Raatihuone, Hämeenlinna
Musiikkia linnassa
Pe 11.4.2025 klo 19
Ritarihuone, Helsinki
Ritarihuoneen residenssisarja
fi / sv

OHJELMA

Heinrich Ignaz Franz Biber (1644–1704)
SONATA II A SEI (SONATAE TAM ARIS QUAM AULIS SERVIENTES)

Georg Muffat (1653–1704)
SONATA I (ARMONICO TRIBUTO)

1. Sonata (Grave – Allegro e presto)
2. Allemanda
3. Grave
4. Gavotta
5. Grave
6. Menuet

Heinrich Ignaz Franz Biber (1644–1704)
SONATA V A SEI (SONATAE TAM ARIS QUAM AULIS SERVIENTES)

Georg Muffat (1653–1704)
DELIRIUM AMORIS (EXQUISITIORIS HARMONIAE INSTRUMENTALIS GRAVI-JUCUNDAE)

1. Sonata (Grave–Allegro)
2. Ballo (Allegro–Grave–Presto)
3. Menuet
4. Giga


Väliaika
 

Georg Muffat (1653–1704)
SONATA II (ARMONICO TRIBUTO)

1. Grave – Allegro – Grave – Forte e allegro – Grave
2. Aria
3. Grave–Sarabanda–Grave
4. Borea

Anonym (aiemmin nimetty Biberin säveltämäksi)
SONATA JUCUNDA

Georg Muffat (1653–1704)
PROPITIA SYDERA (EXQUISITIORIS HARMONIAE INSTRUMENTALIS GRAVI-JUCUNDAE)

1. Sonata (Grave–Allegro)
2. Aria
3. Gavotta (Alla breve è presto – Grave)
4. Ciacona

OHJELMASTA

Marianna Henriksson, ohjelmasuunnittelu

KÄSIOHJELMA

FiBO ja viulisti Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch kattavat pöydän böömiläisin ja itävaltalaisin maustein. Heinrich Ignaz Franz Biberin ja Georg Muffatin musiikki hurmaa fantasiamaisuudella, taitavalla moniäänisyydellä ja yllättävillä muodoilla.

Biber (1644–1704) oli aikansa suuri viuluvirtuoosi. Hän syntyi Böömissä, mutta loikkasi Salzburgin arkkipiispan palvelukseen ollessaan komennuksella tirolilaisen viulunrakentajan luona. Savoijissa syntynyt Muffat (1653–1704) puolestaan opiskeli teininä Lullyn johdolla Pariisissa. Muffat pakeni sodan uhkaa Ranskasta. Hän yritti onneaan Prahassakin, mutta asettui arkkipiispan urkuriksi Salzburgiin. Kahdesta suuresta muusikosta ei tullut läheisiä.

Biberin sävellykset tunnettiin ympäri Euroopan. Melko harvoin soitetut moniääniset sonaatit (1676) sopivat ”sekä alttareille että saleihin”. Ilmaisu henkii vanhemman polyfonian vaikutusta ja kansanmusiikkia.

Muffat sai luvan Italian-matkaan 1680-luvun alussa ja tutustui Roomassa Corelliin. Delirium amoris (Rakkauden houre, 1701) on Corellille tyypillistä kokoonpanoa käyttävä concerto grosso. Maukkaan otsikon syytä ei tunneta. Armonico tributon (1682) musiikissa soi syvä henkisyys yhtä lailla kuin viehkeä tanssikin.

Kaakinen-Pilch soitti yli vuosikymmenen maineikkaan Collegium Vocale Gentin konserttimestarina. Hän on opettanut niin Suomessa, Puolassa, Saksassa, Norjassa kuin Tanskassakin.

Hämeenlinnan-konsertti järjestetään yhteistyössä Musiikkia linnassa ry:n kanssa.

Kesto: 1 t 45 min (sis. väliajan)

FiBOn taiteellinen suunnittelija Marianna Henriksson alustaa konsertin Ritarihuoneella kello 18–18.30.

Konsertin pidempi esittely

ESIINTYJÄT



KONSERTTI-INFO

KIITOS
Anna ja Signe von Bonsdorffin sukurahasto
Helsingin kaupunki
Opetus- ja kulttuuriministeriö

KIITOS MYÖS
Musiikkia linnassa ry

Seuraa meitä somessa tai tilaa uutiskirje osoitteessa fibo.fi/info/uutiskirje.

Voit valokuvata esiintyjiä aplodien aikana ja jakaa valokuvia somessa.
#fibo #suomalainenbarokkiorkesteri #finländskabarockorkestern #finnishbaroqueorchestra

TULEVAT KONSERTIT

Versailles'n tuoksuja

Vivahteikasta barokkia Ranskasta

Marais – De la Guerre – Couperin – Rameau

Matteus-passio

Suomen Laulun 114. passioesitys

J. S. Bach

Johannes-passio

50 vuotta CM-ensiesityksestä – Norjanen 20 vuotta CM:n johtajana

J. S. Bach

Toivo

Helsingin kamarikuoro 20 vuotta

J. S. Bach – Tulve – Seppälä – Ratniece – Clyne – Rehnqvist – Händel

YHTEYSTIEDOT

SUOMALAINEN BAROKKIORKESTERI (FiBO)

Kylätie 27 A 3
00320 Helsinki

p. 040 821 0651
toimisto@fibo.fi

LIPPUTIEDUSTELUT
lippu@fibo.fi


Anna palautetta digikäsiohjelmasta

Tämä sivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi.

Välttämättömät  ja toiminnalliset evästeet vaaditaan sivuston toimimiseksi. Tilastollisia evästeitä käytetään anonyymin käyttötilaston keräämiseksi.  Markkinoinnillisilla evästeillä tehostetaan konserttien näkyvyyttä sivustoilla. Voit päättää itse mitä evästeitä sallit käytettäväksi.

Tämä sivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi.

Välttämättömät  ja toiminnalliset evästeet vaaditaan sivuston toimimiseksi. Tilastollisia evästeitä käytetään anonyymin käyttötilaston keräämiseksi.  Markkinoinnillisilla evästeillä tehostetaan konserttien näkyvyyttä sivustoilla. Voit päättää itse mitä evästeitä sallit käytettäväksi.

Evästeasetuksesi on tallennettu.