Versailles'n tuoksuja
Vivahteikasta barokkia Ranskasta
Marais – De la Guerre – Couperin – Rameau
FiBO Players vieraanaan Markku Luolajan-Mikkola, viola da gamba
NN, viulu
Louna Hosia, viola da gamba
Marianna Henriksson, cembalo
HUOM. Konsertin yhteydessä käytetään mietoja hajusteita.
Markku Luolajan-Mikkola ja Marianna Henriksson, ohjelmasuunnittelu
Versailles’n palatsissa kulkeva matkailija saattaa kysyä: millaista täällä todella oli? Saman kysymyksen esittää itselleen muusikko, jolle keskustelu nuottikuvan kanssa on elämänmittainen matka. Voiko sointi itsessään välittää tietoa menneestä elämästä – entä tuoksu?
FiBOn Aurinkokuninkaan hoviin eläytyvässä konsertissa salissa leijailee sävelten lisäksi Trudon-kynttilöiden tuoksu. Sama valmistaja toimitti kynttilät Versailles’n palatsiin ja tärkeisiin pariisilaisiin kirkkoihin jo Aurinkokuninkaan aikana. Konsertissa aistittava tuoksu on saanut inspiraatiota Versailles’n lattiavahasta. Soitinyhtyeessä vierailee FiBOn entinen taiteellinen johtaja, gambisti Markku Luolajan-Mikkola.
Marin Marais (1656–1728) toimi Aurinkokuninkaan kamarimuusikkona. Gambavirtuoosi lumosi yleisöt poikkeuksellisilla tulkinnoillaan ja soittotekniikallaan. Häneltä tunnetaan yli 600 gambakappaletta. FiBOn konsertissa eläydytään kadonneeseen äänimaailmaan Sainte-Genevièven luostarikellojen (1723) alla. Hellittämättömän bassokulun ylle asettuu barokkisesti kuvioitu päivittäisen elämän kuvaus.
Elisabeth Jacquet de la Guerre (1665–1729) oli ihailtu kosketinsoittaja. Muusikkoperheen tytär pääsi jo varhain Aurinkokuninkaan rakastajattaren Madame de Montespanin suojelukseen. De La Guerren sonaatit ja kantaatit olivat merkittäviä italialaisen tyylin edustajia aikansa Ranskassa. Viulusonaatti d-molli (n. 1707) vaikuttaa vakavalla melankoliallaan.
François Couperinin (1668–1733) cembalokappaleissa eivät soineet vain sävelet vaan ympäröivän maailman jäljittely ja veikeät yhteiskunnalliset huomiot. Kuninkaalliset konsertot (1714) edustavat värikästä kamarimusiikkia. Sitä ei ollut sävelletty tanssittavaksi, vaikka kuninkaan jalka olisikin lattiaa naputtanut.
Jean-Philippe Rameau (1683–1764) oli aikansa merkittäviä musiikin harmonian ja akustiikan tutkijoita. Lisäksi hän mullisti ranskalaisen oopperan ja toimi urkurina sekä cembalistina Aurinkokuninkaan hovissa. Kolmas konserttikappale cembalolle (1741) on täynnä hurmaavia yllätyksiä.
Kesto (Helsinki): 1 t 30 min (sis. väliajan)
Kesto (Porvoo): 1 t (ei väliaikaa, ei sisällä Rameaun teosta)
FiBOn taiteellinen suunnittelija Marianna Henriksson alustaa konsertin Ritarihuoneella 21.3. kello 18–18.30.
HELSINKI
Liput 15/29/37/52 € (hinta paikan mukaan) käsittelykuluineen + 1,5 €:n toimitusmaksu tilausta kohti: Ticketmasterin myyntipisteet ja ticketmaster.fi
Liput opiskelijoille ovelta 10 €
Sarjaliput Ritarihuoneen residenssisarjaan 72/92 € (hinta paikan mukaan) käsittelykuluineen ja 1,5 €:n toimitusmaksu tilausta kohti: Ticketmasterin myyntipisteet ja ticketmaster.fi. Sarjaliput ovat myynnissä sarjan ensimmäiseen konserttiin (14.2.) asti. Huom! Netistä ostettaessa järjestelmä tarjoaa mielestään parasta paikkaa. Jos haluat valita tarkasti tietyn paikan, se onnistuu Ticketmasterin lipunmyyntipisteissä.
*
Ryhmätarjoukset ja lipputiedustelut: lippu@fibo.fi
PORVOO
Liput tulevat myyntiin 8.1.2025. Hinnat 10–15 €.