
Messias
Jätteprojektets inledningskonsert
Händel
Meri Metsomäki, Linnéa Sundfær Casserly och Wilhelmína Tómasdóttir, sopran
David Hackston, Essi Lind och Iris Oja, alt
Martti Anttila, Niilo Erkkilä och Mats Lillhannus, tenor
Juha-Pekka Mitjonen och Veikko Vallinoja, bas
Helsingfors kammarkör
Finländska barockorkestern
Nils Schweckendiek, dirigent
Georg Friedrich Händels Messias (1741) är ett av världens mest älskade oratorier. Efter tonsättarens död och fram till början av 1900-talet var det huvudsakligen detta verk som stod för den stora allmänhetens bild av Händel. De glansfulla körpartierna och de färgsprakande ariorna i Messias målar en unik bild av segern över lidandet, profetiornas uppfyllande och det religiösa mysteriet. Barockmusikens olika stilar och vokalmusiken firas i det underhållande verket.
Händel komponerade oratoriet i London innan han reste till Dublin för att vistas där under början av år 1742. Händel hade nu lämnat de italienska operorna bakom sig och med oratorier kunde han nå ut till den stora publiken utan de produktionsutmaningar som hörde ihop med sceniska framföranden. Tonsättaren hade till sitt förfogande ett libretto från år 1739 av den konstälskande jordägaren Charles Jennens. Librettot återberättar varken händelserna i Nya testamentet direkt eller skapar dramatiska scener utan det består av texter som förebådar den till människa födda frälsaren och hans betydelse. Största delen av librettot bygger på Gamla testamentet.
I Dublin fick Messias ett gott mottagande men i Covent Garden i London år 1743 var publiken mer reserverad. En av kritikerna funderade till exempel på om teatern verkligen lämpade sig som tempel och bibliska texter som underhållning. Från och med år 1749 blev Messias ändå till slut en årligen återkommande källa till förtjusning för publiken i London.
Verket var ursprungligen tänkt för fastetiden och betonar passionsberättelsen men omfattar hela skalan av mänskliga känslor. Med sin mästerliga kontroll över de musikaliska medlen skapar Händel de dramatiska scener som saknas i librettot och målar upp en huvudperson som aldrig beträder scenen.
Längd: 3 tim 30 min (inkl. 2 pauser)
Konserten – som också ordnas i Varkaus, Kajana, Tavastehus och Kyrkslätt – är en del av Nära-projektet som finansieras av Finska Kulturfonden. Projektet fortsätter till år 2026 och har som målsättning att stöda kulturens rikstäckande tillgänglighet genom att föra framträdanden med professionell barockorkester och professionell kammarkör till orter där liknande sällan erbjuds. Finländska barockorkestern (FiBO) och Helsingfors kammarkör (HKK) uppträder förutom i sin hemstad Helsingfors även i landskap som valts ut för projektet och där uppträdanden sker i samarbete med lokala aktörer. Förutom i Helsingfors deltar lokala sångare i Messiaskonserterna. Du kan läsa mer om Nära-projektet i FiBOs blogg (på finska eller på engelska).