Concerto grosso x 6

Kuusi näkökulmaa barokin loistoon

To 20.11.2025 klo 19
Vanajan kirkko, Hämeenlinna
Musiikkia linnassa
Pe 21.11.2025 klo 19
Ritarihuone, Helsinki
Ritarihuoneen residenssisarja
La 22.11.2025 klo 17
Nigulisten museo, Tallinna
fi / sv

OHJELMA

Georg Friedrich Händel (1685–1759)
Concerto grosso op. 3, nro 2, B-duuri (HWV 313)

1. Vivace
2. Largo
3. Allegro
4. (Menuet)
5. (Gavotte)

Francesco Geminiani (1687–1762)
Concerto grosso nro 4, F-duuri (H. 135), Corellin viulusonaattien op. 5 pohjalta

1. Adagio
2. Allegro
3. Vivace
4. Adagio
5. Allegro

Georg Muffat (1653–1704)
Concerto grosso nro 1, d-molli, ”Bona nova”

1. Sonata–Grave–Allegro
2. Ballo–Allegro
3. Grave
4. Aria
5. Giga

 

VÄLIAIKA

 

Georg Friedrich Händel (1685–1759)
Concerto grosso op. 3, nro 6, D-duuri (HWV 317)

1. Vivace
2. Allegro

Pietro Antonio Locatelli (1695–1764)
Concerto grosso op. 7, nro 3, G-duuri

1. Largo–Allegro
2. Largo
3. Allegro

Arcangelo Corelli (1653–1713)
Concerto grosso op. 6, nro 4, D-duuri

1. Adagio–Allegro
2. Adagio
3. Vivace
4. (Giga) Allegro

OHJELMASTA

Anthony Marini, ohjelmasuunnittelu

HUOM. Hämeenlinnan-konsertin paikka on vaihtunut alun perin ilmoitetusta.

Moni barokin mestareista sävelsi näyttävintä orkesterimusiikkiaan concerto grossoissa. Suosittu sävellysmuoto perustuu solistiryhmän ja koko orkesterin värikkääseen vuorotteluun. FiBOn ja virolaisen Floridanten yhteiskonsertissa kuullaan konserttoja Händeliltä, Corellilta, Geminianilta, Muffatilta ja Locatellilta. Molempien orkesterien konserttimestarina usein soittavalle viulisti Anthony Marinille konsertti on viimeinen FiBOn taiteellisen suunnittelijan roolissa.

Georg Friedrich Händelin (1685–1759) concerto grossojen op. 3 on katsottu valmistuneen ilman säveltäjän tiivistä valvontaa. Aiempien teosten sovituksilla kustantaja vastasi kysyntään, jota Britteinsaarilla oli Corellin vakiinnuttamalle lajityypille. Tuloksena oli rakastettuja ja moni-ilmeisiä teoksia, joissa vilahtaa oratorioiden ja oopperoiden materiaalia, aariamaisia soitinnumeroita ja urkusooloja. Samaan aikaan Lontoossa työskennelleen tähtiviulisti Francesco Geminianin (1687–1762) ensimmäiset konsertot olivat taitavia sovituksia hänen opettajansa Corellin viulusonaateista.

Händelin tapaan myös Georg Muffat (1653–1704) tapasi Corellin Roomassa ja oppi hänen tyylinsä. Konsertossa Bona nova (Hyviä uutisia) yhdistyvät ranskalainen temperamentti ja italialainen tekstuuri, joita Muffat vei mukanaan saksankieliselle alueelle. Lombardiassa syntynyt Pietro Locatelli (1695–1764) puolestaan asettui Amsterdamiin. Hän pyrki yhdistämään Corellin tyyliä uudempiin galantteihin virtauksiin.

Arcangelo Corellin (1653–1713) konsertoissa viehättää hienostunut valon ja varjon vaihtelu ja vakaa muotokäsitys. Tonaalisuuden käsittelytapojen vakiinnuttamisen kannalta tärkeät teokset olivat oikeassa paikassa oikeaan aikaan: musiikkikustannusala kasvoi kohisten. Sävelmaisemassa soivat niin arkkityyppiset aiheet kuin uusimmat keinotkin.

Kesto: 1 t 45 min (sis. väliajan)

FiBOn taiteellinen suunnittelija Anthony Marini alustaa konsertin Ritarihuoneella 21.11. kello 18–18.30. 

ESIINTYJÄT




KONSERTTI-INFO

Esiintyjiä saa valokuvata aplodien ja mahdollisen ylimääräisen aikana. Kuvia saa myös mieluusti jakaa somessa. Muista myös tägätä meidät!

#fibo #suomalainenbarokkiorkesteri #finländskabarockorkestern #finnishbaroqueorchestra

TULEVIA KONSERTTEJA

To 18.12.2025 klo 18
Järvenpää-talo, Järvenpää
La 20.12.2025 klo 15
Askolan kirkko, Askola
AUF-yhteistyö
Su 21.12.2025 klo 18
Ritarihuone, Helsinki
Ritarihuoneen residenssisarja

Ranskalainen jouluyö

Musiikkia 1600-luvun pariisilaisista kappeleista

Charpentier–Daquin–Dandrieu

Su 22.2.2026 klo 15
Musiikkitalo, Helsinki
Eurooppalaiset huippukuorot -sarja

Dixit Dominus ja Te Deum

Kuoromusiikin juhlaa

Händel–Charpentier–Vivaldi

YHTEYSTIEDOT

SUOMALAINEN BAROKKIORKESTERI (FiBO)

Kylätie 27 A 3
00320 Helsinki

p. 040 821 0651
toimisto@fibo.fi

LIPPUTIEDUSTELUT
lippu@fibo.fi


Anna palautetta digikäsiohjelmasta

Tämä sivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi.

Välttämättömät  ja toiminnalliset evästeet vaaditaan sivuston toimimiseksi. Tilastollisia evästeitä käytetään anonyymin käyttötilaston keräämiseksi.  Markkinoinnillisilla evästeillä tehostetaan konserttien näkyvyyttä sivustoilla. Voit päättää itse mitä evästeitä sallit käytettäväksi.

Tämä sivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi.

Välttämättömät  ja toiminnalliset evästeet vaaditaan sivuston toimimiseksi. Tilastollisia evästeitä käytetään anonyymin käyttötilaston keräämiseksi.  Markkinoinnillisilla evästeillä tehostetaan konserttien näkyvyyttä sivustoilla. Voit päättää itse mitä evästeitä sallit käytettäväksi.

Evästeasetuksesi on tallennettu.