Ilya Gringolts. Foto: Kaupo Kikkas.
Ilya Gringolts. Foto: Kaupo Kikkas.
Fre 24.5.2024 kl. 19 Verkatehdas, Tavastehus
Lör 25.5.2024 kl. 18 Musikhuset, Helsingfors

Sibelius, Gringolts och violinkonserten

Ett unikt framförande med periodinstrument

Sibelius

Ilya Gringolts, violin
Finländska barockorkestern
Tomas Djupsjöbacka, dirigent

×

Finländska barockorkestern (FiBO) och kapellmästaren Tomas Djupsjöbacka fortsätter att utforska de klangvärldar som uppstår då Jean Sibelius (1865–1957) musik spelas med periodinstrument. Den här gången är det tonsättarens mycket omtyckta violinkonsert samt fjärde symfonin, ett av hans mest visionära verk, som står på programmet. Stråkinstrumenten i Sibelius orkester hade sensträngar och träblåsinstrumentens mekanik var annorlunda jämfört med idag. Så kallade wienerhorn och tromboner av tysk modell bidrar också till en annorlunda klang. Ingendera av kvällens verk har framförts på tidsenliga instrument sedan Sibelius livstid. 

Vid samma tid som tonsättaren arbetade med violinkonserten (1904/1905) fick paret Sibelius möjligheten att flytta till Ainolas lugna miljö. Den första versionen av konserten kom ändå till mitt i stadens vimmel under en period då långa kvällar var en del av Sibelius livsstil. Att komponera sin konsert i en sådan miljö kallade han för ett både underbart och fördömt projekt. Den berömda tyska violinisten Willy Burmester önskade få uruppföra konserten, men av ekonomiska skäl gav Sibelius uppdraget åt en annan violinist. Den slutliga versionen av konserten uruppfördes av den Berlinbördiga konsertmästaren Karel Halíř, och som kapellmästare fungerade Richard Strauss. I konserten kombineras romantikens virtuostradition med en ny slags formbehandling och originella nationella färger. 

Ikväll spelas violinkonsertens solistparti av en av världens absoluta toppviolinister, Ilya Gringolts, som FiBO har samarbetat med redan länge. Den år 2021 utgivna skivan Il labirinto armonico (BIS), på vilken Gringolts och FiBO spelar Pietro Antonio Locatellis violinkonserter, fick berömmande kritik och flera internationella priser, som t.ex. Gramophone Editor’s Choice (3/2021) och Diapason d’or (5/2021).

Fjärde symfonin (1911) fungerade som Sibelius ställningstagande mot den tidens modernism. Symfonin både refererar och tar distans till de olika strömningarna, och det är ett inlägg som trollbinder lyssnaren på ett märkligt sätt. Aino Sibelius berättade att hon enbart kunde se “undvikande blickar, huvudskakningar, förlägna eller fördolt ironiska leenden” i publiken under uruppförandet i Helsingfors. Musikens exceptionella laddning passerade ingen obemärkt. Tonsättaren själv beskrev fjärde symfonin som en trosbekännelse och en manlig strid om livet. Den klara och mjuka klangen från FiBOs periodinstrument passar utmärkt för att presentera det koncentrerade mästerverket i ett nytt ljus.

Längd: 1 tim 30 min (inkl. paus)

Tomas Djupsjöbacka och Ilya Gringolts diskuterar konsertens teman i Musikhusets huvudfoajé i närheten av caféet 25.5 kl. 17.15–17.40.

*

Klä dig som Jean eller Aino Sibelius!

Vi inbjuder Sibelius-konserternas publik att klä sig som under Jean Sibelius (1865–1957) tid. Kläderna kan vara på riktigt gamla, likna sådana som användes under Sibelius tid eller vara inspirerade av dem. Man behöver inte vara helt purist!

Fotografen Astrid Mannerkoski fotograferar alla som vill den 25.5 i Helsingfors i Musikhusets foajé före konserten och under konsertens paus. Plats för fotograferingen ligger mellan dörren 1 och bordet för programblad samt biljetter för inbjudna gäster. De som klätt sig i Sibelius tids stil har förtur till fotograferingen, men om situationen medger kan även andra bli fotograferade. Bilden skickas senare per e-post.

Om du behöver inspiration för klädseln kan du hitta hjälp på nätet med till exempel dessa sökord:
- fashion 1890, fashion 1900, fashion 1939 osv.
- Helsinki 1930 (eller något annat decennium)
- bildsökning med Jean Sibelius eller Aino Sibelius namn.

Irja Kajander-Vierkens (skjorta tillverkad själv under 1980-talet enligt modell från sekelskiftet 1900, kjol från 1960-talet lånad av hennes sånglärare) och Piia Maunula (klänning från 1940-talet) visar modell på FiBOs Facebook-sidor.

×
Tämä sivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi.

Välttämättömät  ja toiminnalliset evästeet vaaditaan sivuston toimimiseksi. Tilastollisia evästeitä käytetään anonyymin käyttötilaston keräämiseksi.  Markkinoinnillisilla evästeillä tehostetaan konserttien näkyvyyttä sivustoilla. Voit päättää itse mitä evästeitä sallit käytettäväksi.

Tämä sivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi.

Välttämättömät  ja toiminnalliset evästeet vaaditaan sivuston toimimiseksi. Tilastollisia evästeitä käytetään anonyymin käyttötilaston keräämiseksi.  Markkinoinnillisilla evästeillä tehostetaan konserttien näkyvyyttä sivustoilla. Voit päättää itse mitä evästeitä sallit käytettäväksi.

Evästeasetuksesi on tallennettu.