Den talande musikens fest
FiBOs 35-årsjubileumskonsert
Strozzi–Vivaldi–Auvinen
Tuuli Lindeberg, sopran
Erik Bosgraaf, blockföjt
Finländska barockorkestern
Första violin: Kreeta-Maria Kentala (km)
Andra violin: Dora Asterstad
Viola: Laura Kajander
Cello: Lea Pekkala
Kontrabas: Petri Ainali
Cembalo: Anna-Maaria Oramo
Orgel: Annamari Pölhö
Luta: Jarmo Julkunen
Slagverk: Aleksi Haapaniemi
km = konsertmästare
Erik Bosgraaf, Tuuli Lindeberg, Antti Auvinen, Anthony Marini och Marianna Henriksson, programplanering
I sin essäsamling Musik som tal (Musik als Klangrede, 1982) uppmanade den legendariske dirigenten Nikolaus Harnoncourt att ”se gångna tiders stora verk på ett nytt sätt, att se deras gripande och rörande mångfald”, så att ”vi igen är redo att även möta allt det nya”. Verket, som översatts till finska av den under våren 2024 bortgångne redaktören Hannu Taanila, har varit viktigt för otaliga barockmusiker. Under FiBOs 35-årsjubileumskonsert hör vi klassiska verk av Antonio Vivaldi och förundrar oss över musikens kraft i Barbara Strozzis solokantat. Antti Auvinens uruppförande ställer frågan hur musiker bör använda sin röst och sitt tonspråk.
I konsertprogrammet ingår Vivaldis (1678–1741) Våren (RV 269), som hör till barockens mest ikoniska verk. Vivaldi arbetade länge som musikalisk ledare för flickbarnhemmet Pietà i Venedig. Pietà var den viktigaste skolan för många kända kvinnliga musiker, och den erbjöd Vivaldi en orkester med upp till 40 musiker. Den fartfyllda konserten för sopraninoflöjt (RV 443) och den tragiska sinfonian Al Santo Sepolcro (RV 169) visar prov på olika sidor av kompositören.
Som en utbildningsinstitution för kvinnor blev Pietà offer för illvilliga insinuationer. Även den venetianska tonsättaren och sångaren Barbara Strozzi (1619–1677) råkade ut för sådana. Hon växte upp som dotter till librettisten Giulio Strozzi, men man känner inte till vem som var hennes föräldrar vilket gav upphov till ryktesspridning bland den skenheliga aristokratin. Den vokala förevisningen i Strozzis L’astratto färgas av en underfundig humor.
Auvinens (f. 1974) nya verk för sopran, flöjt och barockorkester kastar blickar på den musikaliska retoriken. Tonsättaren har valt även Strozzis och Vivaldis liv som sitt motiv och behandlar teman som falska nyheter, hatretorik och anonymitet. Det blir en omskakande och underhållande upplevelse, med stjärnan inom den tidiga och den samtida musiken Tuuli Lindeberg och den nederländske virtuosen Erik Bosgraaf som solister.
Längd: 1 tim 30 min (inkl. paus)
Det hålls ett inledningsanförande om konsertens tema i Riddarhuset kl. 18–18.30.
Biljetter 15/29/37/52 € (pris enligt plats) inkl. serviceavgift + 1,5 € leveranskostnad per beställning: Ticketmasters försäljningspunkter och ticketmaster.fi
Biljetter för studerande 10 € vid dörren
Seriebiljetter till Riddarhusets residensserie 72/92 € (pris enligt plats) inkl. hanteringskostnader + 1,5 € leveransavgift per beställning: Ticketmasters försäljningspunkter och ticketmaster.fi. Seriebiljetter finns till försäljning fram till seriens första konsert (den 11 oktober). Notera! När du köper online erbjuder systemet den bästa sittplatsen enligt sig själv. Om du vill välja en specifik plats är det möjligt vid Ticketmasters biljettförsäljningspunkter.
Biljetter för grupper samt biljettförfrågningar: lippu@fibo.fi