Carolyn Sampson. Foto: Marco Borggreve.
Carolyn Sampson. Foto: Marco Borggreve.
Su 15.1.2023 kl 18
Gamla kyrkan, Helsingfors
Ma 16.1.2023 kl 19
Träskända kyrka, Träskända
To 19.1.2023 kl 19.30
Wigmore Hall, London

Un'alma innamorata

Italienska kantater av Händel

Händel – A. Scarlatti – D. Scarlatti

Carolyn Sampson, sopran
FiBO Players:
  Pauliina Fred, traversflöjt
  Anthony Marini, violin
  Dora Asterstad, violin
  Jussi Seppänen, cello
  Louna Hosia, viola da gamba
  Marianna Henriksson, cembalo
  Eero Palviainen, teorb
  Hanna Haapamäki, blockflöjt

×

Sopranstjärnan Carolyn Sampson har tindrat på barockmusikens himmel redan länge. I Gamla kyrkan i Helsingfors och i Träskända kyrka kommer vi att få höra kantater som Händel komponerade i Italien samt charmerande instrumentalmusik av fadern Alessandro och sonen Domenico Scarlatti. Efter detta kommer FiBO och Sampson att ta programmet till London och legendariska Wigmore Hall.

”Giorgio Federico Hendel” (1685–1759) anlände till Rom från Hamburg år 1707. Under sina tre år i Italien hann den unge musikern förtrolla sin publik, och till exempel i Venedig fick han smeknamnet ”il caro Sassone”, den käre sachsaren. 

I Rom hittade Händel viktiga beskyddare i markisen Ruspoli och kardinalen Pamphili. Virtuosen Margherita Durastanti var en av Ruspolis sopraner, och Pamphili beställde musik till sina libretton. Tra le fiamme (cirka 1708), till en text av Pamphili, förmedlar med hjälp av myten om Ikaros och Daidalos tanken om att man inte bör följa alla hjärtats nycker. Av sopranen krävs det schvung, och i den färggranna instrumentationen får gambisten stråla. I Alpestre monte (cirka 1707) finner älskaren, som blivit lämnad av en nymf, tröst endast i döden och de intensiva harmonierna i musiken.       

Under Händels tid i Rom var Alessandro Scarlatti (1660–1725) kantatgenrens okrönte kung. Beställningarna på instrumentalmusik var däremot färre, men i hans sonat för flöjt och violin samt i hans flöjtkonsert går det inte att hitta någon förklaring till varför det förhöll sig så. Alessandros son Domenico (1685–1757) och Händel kom bra överens. I Rom deltog de också i en tävling för klavervirtuoser som kardinal Ottoboni arrangerade. Som interludium får vi höra en sonat av Domenico, där en djupsinnigt fantiserande musiker framträder.

Längd: 2 tim. (inkl. paus)

×
Tämä sivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi.

Välttämättömät  ja toiminnalliset evästeet vaaditaan sivuston toimimiseksi. Tilastollisia evästeitä käytetään anonyymin käyttötilaston keräämiseksi.  Markkinoinnillisilla evästeillä tehostetaan konserttien näkyvyyttä sivustoilla. Voit päättää itse mitä evästeitä sallit käytettäväksi.

Tämä sivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi.

Välttämättömät  ja toiminnalliset evästeet vaaditaan sivuston toimimiseksi. Tilastollisia evästeitä käytetään anonyymin käyttötilaston keräämiseksi.  Markkinoinnillisilla evästeillä tehostetaan konserttien näkyvyyttä sivustoilla. Voit päättää itse mitä evästeitä sallit käytettäväksi.

Evästeasetuksesi on tallennettu.