Kajsa Dahlbäck. Foto: Jouni Harala.
Mån 4.9.2023 kl. 19 Riddarhuset, Helsingfors
Riddarhusets residensserie

Sveriges Händel

Johan Helmich Roman i London och Stockholm

Roman–Händel

Kajsa Dahlbäck, sopran
Drottningholms barockensemble
Finländska barockorkestern

×

Johan Helmich Roman (1694–1758) brukar kallas Sveriges Händel och den här konserten innehåller såväl musik av Roman under hans år vid hovet i Stockholm som av hans mentor under tiden i London, Georg Friedrich Händel (1685–1759). Vid hovet upptäckte man den unge Romans ovanliga talang i unga år, redan som sjuåring framträdde han vid hovet och som sjuttonåring fick han tjänst vid Hovkapellet. Faderns släkt härstammade från Finland och modern från Tyskland, varför hans skolgång skedde i tyska skolan och han redan då fick ta till sig europeiska influenser.

Roman åkte som ung violinist till London och fick där spela under Georg Friedrich Händels ledning i operaorkestern vid King's Theatre. Under tiden i London fick Roman uppleva moderna europeiska strömningar i musikvärlden. Han fick studera generalbas och komposition under Johann Christoph Pepuschs och Attilio Ariostis ledning. Då han återvände till hemlandet på invit av hovet, var han samtidigt avsevärt kunnigare och vidsynt än vid avresan. Detta kom således att ha en avsevärd inverkan på det svenska musiklivets utveckling. Det är alltså inte utan orsak som Roman kallas den svenska musikens fader. Orkestersviten Drottningholmsmusiken tonsatte han till bröllopet mellan kronprins Adolf Fredrik och prinsessa Lovisa Ulrika i augusti 1744, detta är nog hans mest kända verk. I konserten framförs även satser ur Bröllopsmusik.

Händels glanstid i London var i början av seklet med den italienska operan på King's Theatre, han hade nyligen tillbringat några år i Italien och bemästrade stilen. Kantaten Il delirio amoroso tonsatte han 1707 under tiden i Rom, till mecenaten kardinal Benedetto Pamphilis (1654–1730) libretto. Kantaten beskriver Cloris försök att rädda sin käraste Tirsis från dödsriket. Det är en särdeles expressiv kantat med ett överraskande slut – som om Händel hade tänkt sig en dansuppvisning som avslutning, alldeles som i en opera. Under tiden för kantatens tillkomst var operan förbjuden i Rom (enligt påvens beslut) och man kan tänka sig att man med en scenisk kantat kreativt nog kunde kringgå förbudet. Kantaten innehåller virtuosa solon av såväl instrument som sångare samt många musikaliska överraskningar – ja, verkligen liksom i en opera av miniformat!

Längd: 1 tim 30 min (inkl. paus)

Bertil Blom, pensionerad redaktör för klassisk musik på Yle Vega, presenterar konserten i Riddarhuset den 4.9 kl. 18–18.30. Evenemanget är delvis på finska och delvis på svenska.

×
Tämä sivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi.

Välttämättömät  ja toiminnalliset evästeet vaaditaan sivuston toimimiseksi. Tilastollisia evästeitä käytetään anonyymin käyttötilaston keräämiseksi.  Markkinoinnillisilla evästeillä tehostetaan konserttien näkyvyyttä sivustoilla. Voit päättää itse mitä evästeitä sallit käytettäväksi.

Tämä sivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi.

Välttämättömät  ja toiminnalliset evästeet vaaditaan sivuston toimimiseksi. Tilastollisia evästeitä käytetään anonyymin käyttötilaston keräämiseksi.  Markkinoinnillisilla evästeillä tehostetaan konserttien näkyvyyttä sivustoilla. Voit päättää itse mitä evästeitä sallit käytettäväksi.

Evästeasetuksesi on tallennettu.