Teodoro Baù. Foto: Martin Chiang.
Teodoro Baù. Foto: Martin Chiang.
Pe 10.3.2023 kl 19
Riddarhuset, Helsingfors
Riddarhusets residensserie

FiBO Concertante

Bästa sortens barock av kända och okända

Händel–Graun–Telemann–Vivaldi–Geminiani

Teodoro Baù, viola da gamba 
Anthony Marini, violin och ledning 
Finländska barockorkestern

×

FiBO:s första konsert i vårsäsongens residensserie i Riddarhuset kombinerar bekanta, slagkraftiga verk med pärlor som framförs mer sällan, och gör det ibland på ett mycket överraskande sätt! Som solist på konserten fungerar den unga italienska gambisten Teodoro Baù. Han är naturligtvis känd som en mycket skicklig gambist, men under den senaste tiden har han även börjat spela musik skriven för andra instrument än gamba, och den här mångsidigheten och flexibiliteten kan man höra i hans spel. Baù vann den sjätte Bach–Abel-tävlingen i Köthen år 2015 samt MA-festivalens tävling i Brygge år 2021.

På programmet finns många bekanta namn, som Händel, Vivaldi och Geminiani. Konserten inleds med Georg Friedrich Händels (1685–1759) concerto grosso i B-dur. Den ingår i Händels tredje opus, som publicerades utan Händels lov, rentav utan att han ens visste om det. Förläggaren John Walsh hade lagt märke till den framgång som Arcangelo Corellis (1653–1713) concerto grosson hade nått, och sammanförde verk som Händel redan skrivit till sex ”konserter”.

Johann Gottlieb Grauns (1703–1771) konsert i d-moll för viola da gamba är säkert ett obekant verk för de flesta. Grauns musik utgjorde en brygga mellan barocken och klassicismen, och konserten vi får höra nu hör definitivt mer till barockens sida. Graun kom från en musikalisk familj, men om hans efternamn är bekant torde det vara tack vare hans bror Carl Heinrich Graun (1704–1759), som var sångare och ännu mer känd som tonsättare. Konsertens första sats är full av rock’n’roll, men i bakgrunden kan man emellanåt höra förstadier till den galanta stilen. De olika affekterna i andra satsen kräver orkestrering av många slag, så att gambans känsliga stämma hörs. Tredje satsen påminner oss om Grauns lärare, speciellt Giuseppe Tartinis (1692–1770) virtuosa drillar och Johann Georg Pisendels (1687–1755) barriolage-teknik.

Kvällen avslutas med den kända La Folia-melodin, den här gången i Francesco Geminianis (1687–1762) version. Även om den lånar mycket av Corelli, som var Geminianis lärare, ger den rika orkestreringen (som FiBO har breddat ytterligare genom att ta med blåsarna) och de nya variationerna en fräschör åt den här klassikern.

Konserten är en del av Riddarhusets residensserie som våren 2023 har temat ”Tillbaka till rötterna”. På den första konserten 10.3 innebär det central repertoar för barockorkester, på den andra blir det tidig barock och den tredje konserten 19.5 är uppbyggd kring begreppet element, som kan syfta på till exempel naturen eller olika kompositoriska stilars egenskaper.  

Längd: 1 tim 45 min (inkl. paus)

FiBO:s konstnärliga planerare Anthony Marini håller ett inledningsanförande om konsertens tema i Riddarhuset kl. 18–18.30.

×
Tämä sivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi.

Välttämättömät  ja toiminnalliset evästeet vaaditaan sivuston toimimiseksi. Tilastollisia evästeitä käytetään anonyymin käyttötilaston keräämiseksi.  Markkinoinnillisilla evästeillä tehostetaan konserttien näkyvyyttä sivustoilla. Voit päättää itse mitä evästeitä sallit käytettäväksi.

Tämä sivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi.

Välttämättömät  ja toiminnalliset evästeet vaaditaan sivuston toimimiseksi. Tilastollisia evästeitä käytetään anonyymin käyttötilaston keräämiseksi.  Markkinoinnillisilla evästeillä tehostetaan konserttien näkyvyyttä sivustoilla. Voit päättää itse mitä evästeitä sallit käytettäväksi.

Evästeasetuksesi on tallennettu.