Det Norske Solistkor. Foto: Bård Gundersen.
Det Norske Solistkor. Foto: Bård Gundersen.
Su 27.2.2022 kl 15
Musikhuset, Helsingfors
Serien Europeiska toppkörer
Ti 1.3.2022 kl 19
Universitetets aula, Oslo

Hamburg 1786

Faderns Credo och sonens Magnificat

J. S. Bach – C. P. E. Bach

Solister
Det Norske Solistkor
Finländska barockorkestern
Nils Schweckendiek, dirigent

×

PROGRAMBLAD

OBS! Med hänvisning till de exceptionella tider vi lever i och de ändringar i regler som det medför börjar konserten en timme tidigare, alltså klockan 15. 

Nils Schweckendiek ersätter Grete Pedersen som insjuknat.

FiBO konserterar tillsammans med flera betydande körer under åren 2022–2025. Konsertserien får stöd av Jane och Aatos Erkkos stiftelse åren 2023–2025. Serien, som fått namnet Europeiska toppkörer, inleds tillsammans med Det Norske Solistkor som är en av Europas ledande kammarkörer. Ensemblen som stiger upp på Musikhusets scen kommer att bestå av över 50 sångare och musiker.

Konsertprogrammet är delvis en kopia av en välgörenhetskonsert som Carl Philipp Emanuel Bach ordnade i Hamburg i april 1786. C. P. E. Bach, som bland annat fungerade som musikalisk ledare för de fem huvudkyrkorna i Hamburg, dirigerade verk av sin far Johann Sebastian Bach och Georg Friedrich Händel, men också egna tonsättningar.

Det är sannolikt att J. S. Bachs Credo (Symbolum Nicenum) ur det som brukar betraktas som kronjuvelen i tonsättarens produktion, h-mollmässan, uruppfördes redan under den ifrågavarande konserten i Hamburg 1786. Då Credo saknar ett preludium för kör komponerade C. P. E. Bach en långsam och dämpad men ändå uttrycksfull instrumentaldel för stråkar.

Som par till pappa Bachs Credo fungerar sonens Magnificat, Marias lovsång. Verket är skrivet för fyra solister, kör och orkester, och det är C. P. E. Bachs första stora körverk. Magnificat i nio delar blev klart i Berlin år 1749 och utkom i uppdaterad version omkring år 1779. Det festliga verket är en efterföljare till J. S. Bachs h-mollmässa, men ändå mycket annorlunda: med sina expressiva och virtuosa arior är verket fullt med tidsperiodens Sturm und Drang (Storm och raseri).

Konsertens längd: 1 h 15 min (ingen paus)

×
Tämä sivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi.

Välttämättömät  ja toiminnalliset evästeet vaaditaan sivuston toimimiseksi. Tilastollisia evästeitä käytetään anonyymin käyttötilaston keräämiseksi.  Markkinoinnillisilla evästeillä tehostetaan konserttien näkyvyyttä sivustoilla. Voit päättää itse mitä evästeitä sallit käytettäväksi.

Tämä sivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi.

Välttämättömät  ja toiminnalliset evästeet vaaditaan sivuston toimimiseksi. Tilastollisia evästeitä käytetään anonyymin käyttötilaston keräämiseksi.  Markkinoinnillisilla evästeillä tehostetaan konserttien näkyvyyttä sivustoilla. Voit päättää itse mitä evästeitä sallit käytettäväksi.

Evästeasetuksesi on tallennettu.