
Wiensk afton
Virtuoser och underhållning
Fux–Giuliani–Paganini–Mozart
Antti Tikkanen, violin och ledning
Petri Kumela, gitarr
Finländska barockorkestern
Det habsburgska rikets huvudstad Wien var från och med början av 1600-talet ett av Europas viktigaste musikcentrum. Den geografiska närheten och kungahusets personliga relationer till Italiens regenter knöt starka band mellan staden och hovet och det italienska musikarvet. Regenterna i den habsburgska släkten samlade sin tids främsta italienska musiker i sin hovorkester, och i Wien blomstrade den italienska operan och instrumentala musiken. Denna tradition fortsatte även Johann Joseph Fux, som år 1715 blev kapellmästare för hovkapellet och vars lärobok i komposition och kontrapunkt Gradus ad Parnassum senare lästes av såväl Haydn som Beethoven.
Under 1700-talet var det mångkulturella Wien den största tyskspråkiga staden i Europa och den klart lysande mittpunkten i ett enormt imperium. Den unge Wolfgang Amadeus Mozart skrev år 1781 till sin far att staden var ”den bästa platsen i värld för hans yrke”. Förutom vid hovet blomstrade konsertlivet även i teatrarna, adelns palats och överklassens salonger, och för musiker och kompositörer erbjöd staden rikligt av såväl arbete som publik. Under därpå följande sekel var staden ett resmål för många kringresande konstnärer. I Wien uppträdde såväl sin tids mest kända violinist Nicolò Paganini som gitarrvirtuosen Mauro Giuliani, vars A-durkonsert fick sitt uruppförande där i april 1808. Nu hör vi denna konsert framförd på periodgitarr i ett program som presenterar Wienska musikskatter från barocken till den tidiga romantiken.
Längd: 1 h 30 min (inkl. paus)