
Haydn: Årstiderna
För första gången i Finland med periodinstrument
Haydn
Elsa Benoit, sopran
Werner Güra, tenor
Manuel Walser, bas
Zürcher Sing-Akademie
Finländska barockorkestern
Florian Helgath, dirigent
1. viulu: Irma Niskanen (km), Anni Elonen, Leena Ihamuotila, Kaisa Ruotsalainen, Viola Räisänen
2. viulu: Minna Kangas (äj), Tiina Aho-Erola, Irina Kim, Hanna Pesonen
Alttoviulu: Tuula Riisalo (äj), Marianne Hautakangas, Laura Kajander, Markus Sarantola
Sello: Jussi Seppänen (äj), Tatu Ahola, Louna Hosia
Kontrabasso: Petri Ainali (äj), Lassi Kari
Fortepiano: Anna-Maaria Oramo
Huilu: Pauliina Fred, Ilkka Eronen
Oboe: Pedro Castro, Piia Maunula
Klarinetti: Lorenzo Coppola, Asko Heiskanen
Fagotti: Jaakko Luoma, Lisa Goldberg
Kontrafagotti: Trond Olaf Larsen
Trumpetti: Inka Pärssinen, Atsuko Sakuragi
Luonnontorvi: Tommi Viertonen, Miska Miettunen
Pasuuna: Esa Fagerholm, Martti Vesola, Sakari Mäkimattila
Lyömäsoittimet: Tuija-Maija Nurminen
km = konserttimestari
äj = äänenjohtaja
Finländska barockorkesterns (FiBO) serie Europeiska toppkörer fortsätter med Zürcher Sing-Akademies gästspel! På programmet står Joseph Haydns färggranna oratorium Årstiderna (1801). Kören grundades år 2011 och har samarbetat med specialister inom den tidiga musiker som René Jacobs och Sir Roger Norrington. Sing-Akademies konstnärliga ledare är Florian Helgath.
Årstiderna följde efter Haydns framgångsrika oratorium Skapelsen (1798). Istället för bibliskt tonmåleri och filosofiska studier stod nu en fantasifull beskrivning av årets gång i tur. I pastoralscenerna flödar vinet.
Librettot skrevs igen av Gottfried van Swieten. Han var en musikmecenat, diplomat, kejserlig bibliotekarie och ledare för Gesellschaft der Associierten, som arrangerade storskaliga konserter. Haydns egen karriär hade tagit en vändning som innebar att han arbetade som hovkapellmästare vid Esterházy snarast under somrarna. Han hade därmed möjlighet att resa och komponera för det livskraftiga musiklivet i Wien.
Van Swietens libretto, som byggde på skotten James Thomsons populära pastoraldikt, väckte inga stora passioner hos Haydn. Trots det är resultatet ett musikaliskt styrkeprov, i vilket varma Singspiel-körer, förtjusande arior och den höga oratoriestilens fugor möts. Gräshopporna, grodorna, den gudomliga soluppgången och den iskalla vintern beskrivs alla på ett slagkraftigt vis.
Inom ramen för FiBOs serie Europeiska toppkörer bjuder orkestern in betydande internationella körer till gemensamma konserter åren 2022–2025. Jane och Aatos Erkkos stiftelse stöder serien åren 2023–2025. Som gäst på seriens första konsert i februari 2022 fungerade Det Norske Solistkor, på andra i februari 2023 Arcangelo, på tredje i october 2023 RIAS kammarkör, på fjärde i februari 2024 Vox Luminis och på femte i oktober 2024 Solomon's Knot.
Längd: 2 tim 45 min (inkl. paus)
Förhandsevenemanget hålls klockan 15–15.30 i Musikhusets huvudfoajé, vid caféets ände.