Taidemusiikissa historiallinen jatkuvuus ymmärretään usein tekniikoiden, muotojen ja teostyyppien siirtymisenä esteettisestä ympäristöstä toiseen. Käsitteet tosin jäävät elämään usein vasta, kun ne ovat saaneet varhaisesta käytöstä poikkeavan merkityksen. Barokiksi kutsutun aikakauden perintöä ovat myös keskeiset orkesterisoittimet, tonaalinen järjestelmä ja kuvailevat musiikilliset eleet eli figuurit.
Nuottiteksti on ollut taidemusiikin tapa säilyä historiassa, mutta kansanmusiikissa painotus on toinen. Keskeistä on suullisesti ja soittaessa välitetty tieto sekä paikallisidentiteetti – eivät nuottitekstin pysäytyskuvat ja pyrkimys sulauttaa eri vaikutteet yleiseen tyyliin. Kyse on myös valtasuhteista ja kirjallisten lähteiden säilymisestä.
Jako kansan, kirkon ja hovin kulttuuriin on lopulta keinotekoinen niin käsitteistön kuin soivan musiikin tasolla. Taidemusiikin vauraat instituutiot ovat ikuistaneet kansanmusiikin piirteitä, jotka ovat samalla kehittyneet toisissa perinteissä eri suuntaan. Myöhemmin myös kansanmusiikki on institutionalisoitunut. Äänitysteknologia ja tiedonvälitys ovat tuoneet kaikki tyylilajit lopullisesti tekemisiin toistensa kanssa.
Tällaiselle maaperälle asettuu gambisti Fahmi Alqhain ja Accademia del Piaceren projekti, jossa flamenco ja muut espanjalaiset kansanmusiikkityylit kohtaavat barokin basso-ostinatoille eli toistuville kuvioille rakentuvat sävellykset. Solistina laulaa Alba Carmona.
Alqhai on kirjoittanut uusia sovituksia oman yhtyeensä ja Suomalaisen barokkiorkesterin yhteistyötä varten. Dialogi flamencon kanssa on vanhan musiikin parissa toimivalle luontevaa. Barokkimuusikon praktiikassa improvisaatio bassokulkujen pohjalta tekee kirjoitetun ja nuotintamattoman materiaalin rajasta häilyvän.
*
Hovimuusikko Antonio Bertali (1605–1669) avioitui kollegansa Maria Toppan kanssa Wienin Hofburgissa vuonna 1631. Samana vuonna häitä juhli myös koko kaupunki. Tuleva keisari, Unkarin, Kroatian ja Böömin kuningas Ferdinand, nimittäin vihittiin serkkunsa Maria Anna Espanjalaisen kanssa. Habsburg-prinsessan matka Madridista Wieniin kesti vuoden, väisti ruttoa ja kulki Napolin, Kirkkovaltion ja Triesten kautta. Myös Bertali sävelsi musiikkia juhlallisuuksiin.
Veronalainen Bertali oli soittanut Wienissä jo 18-vuotiaasta ja nimitettiin hovikapellimestariksi vuonna 1649. Virassaan hän sävelsi kymmenkunta oopperaa, mutta myös kirkkomusiikkia vanhaan tyyliin. Moni muukin hovimuusikoista oli kotoisin Venetsian tasavallasta.
Sonaatti kuudelle d-molli (1662) alkaa huokauselein ja kenraalitauoin, ja sitten fraasien suunta vaihtuu. Adagion harmonisen koukun kautta siirrytään jäljittelyyn. Myös monikuoroisuuden periaate näkyy viulun ja alttoviulun vuorottelussa. Basso-ostinato esitellään ensin homofonisessa tekstuurissa.
Maurizio Cazzatin (1616–1678) variaatiot kahdelle viululle (1669) on ciaccona (esp. chacona). Tämä soitinsävellyslaji rantautui Espanjaan siirtomaista kiihkeänä tanssina ja muuntui hoveissa hitaammaksi kolmijakoiseksi musiikiksi bassokuvion yllä. Cazzatin veikeästi vuorottelevissa variaatioissa yksinkertainen harmonia ja melodiat antavat tilaa koristelulle. Variaatio syntyy aina myös esittäjän mielessä. Sävellys voi olla improvisaation tallenne tai sen lähtöpiste.
Cazzati edisti viulumusiikkia Bolognassa vähentämällä Petroniuksen basilikan laulajien ja puhaltajien määrää ja tuomalla tilalle jousisoittajia. Hän ajautui myös konfliktiin valtaapitävien kanssa ja palasi vuonna 1671 aiempaan työkaupunkiinsa Mantovaan. Cazzati levitti sävellyksiään määrätietoisesti myymällä julkaisujaan esimerkiksi Venetsiassa. Säveltäjästä tuli vuosisadan julkaistuimpia.
Flamenco-kulttuuri on jaettu perinteisesti kolmeen osa-alueeseen. Ne ovat toque, joka viittaa kitaransoittoon, cante, joka viittaa lauluun, ja baile, joka viittaa tanssiin. Itse tyylilajin nimi johtuu sen historiasta romanikulttuurissa. Espanjan romaniväestöön alettiin viitata flaamilaisuutta tarkoittavalla käsitteellä ehkä Sierra Morenan malmipitoiseen vuoristoon 1760-luvun lopulla saapuneiden flaamilaisten ja saksalaisten uudisasukkaiden vuoksi. Sosiaaliset ristiriidat ja ennakkoluulot siirsivät käsitteen uuteen käyttöön, johon liittyi erottelua ja syrjintää.
Varhaistakaan flamencoa ei voi rajata vain romanikulttuuriin. Siitä tuli nopeasti osa espanjalaisia taiteita, joiden perintöön kuului eri paikallisten identiteettien ja eurooppalaisten ilmiöiden lisäksi esimerkiksi arabialainen valtakausi. Taiteilijat vähät välittivät rajoista, vaikka myös omivat ja kommentoivat tyylipiirteitä omassa toiminnassaan.
Kirjallisessa lähteessä flamenco-musiikkiin viitataan ensi kertaa vuonna 1774. Flamencolaulujen aines matkusti muun musiikin tapaan valtameren yli kohti kolonialismin rikkauksia ja sortoa ja palasi Andalusiaan muuttuneena.
Myös Accademia del Piaceren ensimmäinen oma kappale Mariona käsittelee Etelä-Amerikasta tullutta ainesta. Colombianan ja Siempre Contigon yhdistää edeltäviin barokkikappaleisiin basso-ostinato. Sanoitusten sydänsuru puetaan elämänhalua henkivään musiikkiin.
Kivulias Zamba kertoo muistamisen ja unohtamisen tuskasta. Hitaan kolmijakoisen argentiinalaisen tanssin juuret ovat afrikkalais- ja alkuperäisväestön musiikissa.
*
Antonio Bertalin kohtalonomaista passacagliaa sonaatista neljälle d-molli (1662) hallitsee basson yksinkertainen astekulku, joka siirtyy oktaavista toiseen. Passacaglian (esp. pasacalle) nimi viittaa tiellä kulkemiseen. Tyylilaji sai alkunsa Espanjassa ja vakiintui variaatiomuotoiseksi Italiassa.
Aires de peteneras edustaa 12 iskuun jakautuvaa metristä flamenco-tyyppiä. Peteneras liitetään traagisiin naiskohtaloihin. Tuskainen, tilavasti hengittävä musiikki kertoo nyt paremman maailman kaipuusta.
Vitsikkäästi elämänkiertoa ja kohtalonoikkuja käsittelevä A la una yo nací on sefardijuutalaista alkuperää. Juutalainen kulttuuri kukoisti keskiajan islamilaisella valtakaudella pitkään, kunnes joutui ahtaammalle. Viimein 1400-luvun lopun katolinen Espanja karkotti ne juutalaiset, jotka eivät olleet kääntyneet kristinuskoon.
*
Santiago de Murcia (1673–1739) loi maineen kitaristina Madridissa ja työskenteli lyhyen aikaa kuningatar Maria Luisan palveluksessa. Savoijilaisen kuningattaren puoliso oli kuningas Filip V, Aurinkokuninkaan pojanpoika. Myöhemmin Murcia toimi aatelisten palveluksessa, mutta vietti vanhuutensa köyhyydessä.
Murcian kolme tunnettua sävellysjulkaisua on löydetty 1900- ja 2000-luvulla Etelä-Amerikasta, Meksikosta ja Chilestä. Codex Saldívar (1732) poikkeaa muiden kokoelmien ranskalaisista vaikutteista. Se sisältää ajan espanjalaisia suosikkisävelmiä, kuten variaatiot galicialaisesta teemasta, Folías Gallega.
Espanjalaisesta ja portugalilaisesta nopeasta tanssista kehittynyt folia on barokkiajan tunnetuin harmonis-melodinen kaava. Se vakiintui hoveissa kolmijakoiseksi, tunnelmaltaan arvokkaaksi sävellystyypiksi. Suomalaisessa kansanmusiikissa kaava tunnetaan lampaanpolskana.
*
Biagio Marini (1594–1663) syntyi Pohjois-Italian Bresciassa ja kuoli Venetsiassa. Hän toimi Venetsian Pyhän Markuksen kirkon viulistina Monteverdin virkakaudella, mutta ehti soittaa ja säveltää myös muissa italialaiskaupungeissa ja aina Düsseldorfissa saakka. Passacalio neljälle g-molli (1655) tarjoaa harmonista ja äänenkuljetuksellista korvanruokaa. Yllättävien modulaatioiden maailmasta siirrytään johtopäätöksiin: alemmat äänet alkavat liikkua yhtäaikaisesti.
Ranskalainen Henri de Bailly (n. 1590–1637) palveli Ludvig XIII:n hovissa. Siellä syntyi espanjalaissuuntaus kuninkaan avioiduttua Filip III:n tyttären Anna Itävaltalaisen kanssa. Bailly, joka toimi kuninkaan kamarimusiikin yli-intendenttinä, oli itse laulaja. Vetävä Yo soy la locura rakentuu passacaglian ylle. Sen sanoituksissa ihmetellään maailman hulluutta. Osion päättää fandango. Kirjalliset lähteet kuvaavat paritanssia 1700-luvun alusta lähtien.
*
Espanjan Rooman-lähetystön kapellimestarina työskennellyt Juan Arañes (n. 1580–1649) on osavastuussa harvinaisen espanjalaisen lauluaineksen säilymisestä. Vuonna 1624 julkaistu Libro Segundo de tonos y villancicos esittelee tyylejä, joilla oli takanaan vuosisatojen historia Espanjassa ja Uudessa maailmassa. Un sarao de la chacona tempaa yhteiskunnan eri kerrokset satiirisella otteella tanssin hurmaan. Riemu jatkuu canarios-kansantanssissa.
Justus Pitkänen