Aria Borealis Bodø -kilpailun voittajat

Aria Borealis Bodø -laulukilpailun voittajat valittu

Aria Borealis Bodø -tapahtuma Pohjois-Norjan Bodøssä 24.6.–2.7.2022 sisältää kansainvälisen barokkilaulukilpailun ja vanhan musiikin festivaalin. Perinteistä poikkeavan laulukilpailun kahdeksan voittajaa on nyt valittu, ja kesän festivaaliviikon aikana he jatkavat perehtymistä barokin maailmaan asiantuntijoiden johdolla, esiintyvät ja kilpailevat lisäpalkinnoista.

Norjan rannikolla hieman Napapiirin pohjoispuolella sijaitsevassa Bodøssä järjestetään kesällä 2022 ensimmäistä kertaa Aria Borealis Bodø. Kansainvälisen barokkilaulukilpailun lisäksi tapahtumaan kuuluu vanhan musiikin festivaali, joten tarjolla on monenlaisia mahdollisuuksia nauttia kulttuurista yöttömän yön kaupungissa. Huimista maisemistaan tunnettu Bodø on nimetty Euroopan kulttuuripääkaupungiksi vuonna 2024, jolloin kilpailu järjestetään toisen kerran.

Aria Borealis Bodø on uudenlainen yhdistelmä kilpailua ja festivaalia, ja sen järjestävät neljän pohjoismaisen barokkiorkesterin (Barokkanerne, Concerto Copenhagen, Drottningholmin barokkiyhtye ja Suomalainen barokkiorkesteri) yhteenliittymä Nordic Baroque Scene (NBS) ja Stormen-konserttitalo. Kilpailu syntyi perustajien ajatuksesta luoda kahdeksalle erinomaiselle laulajalle mahdollisuus työskennellä tasaveroisena osapuolena vanhaan musiikkiin perehtyneen yhtyeen kanssa ja valmistaa esityksiä. Yleisö pääsee seuraamaan prosessia harjoituksista konsertteihin ja näkemään tarkemmin, kuinka tulkinta muokkautuu yhteistyössä.

Vuonna 1985 tai myöhemmin syntyneille laulajille tarkoitettuun kilpailuun saapui yli 100 hakemusta 39 maasta. Kahdeksan voittajaa valitsi tuomaristo, johon kuuluvat brittiläinen sopraano Dame Emma Kirkby, tanskalainen cembalisti ja Concerto Copenhagenin taiteellinen johtaja Lars Ulrik Mortensen, norjalainen Theater an der Wienin näyttämöohjaaja ja taiteellinen johtaja Stefan Herheim, suomalainen sopraano Tuuli Lindeberg ja ruotsalainen tenori Anders J. Dahlin.

”Videohakemuksista löytyi suuri määrä laulajia, joilla on kaunis, vahva, terve ja joustava ääni”, kommentoi Dame Emma Kirkby. ”Sen lisäksi etsimme erityisominaisuuksia, kuten erilaisten kontekstien ja akustiikan ymmärtämistä, dialogia säestävien soitinten kanssa ja kaunopuheisuutta, joka tulee tekstin todellisesta ymmärtämisestä. Kun nämä asiat ovat kunnossa ja äänessä on paljon sävyä, on laulaja selvä persoona. Meillä on nyt kahdeksan mahtavaa yksilöä, ja olisimme voineet valita monta muutakin!”

Voittajat ovat tenori Camilo Delgado Díaz (Kolumbia/Alankomaat), sopraano Johanna Rosa Falkinger (Itävalta), sopraano Paulina Francisco (Yhdysvallat/Kanada), mezzosopraano Megan Kahts (Etelä-Afrikka/Itävalta), kontratenori Franco Klisović (Kroatia), sopraano Lauren Lodge-Campbell (Iso-Britannia), baritoni Jorge Armando Martínez Escutia (Meksiko/Sveitsi), tenori Kieran White (Iso-Britannia). Lisätietoja laulajista löytyy kilpailun sivuilta.

Festivaalin ohjelma
Avajaiskonsertissa 24.6. L’Arpeggiata ja Christina Pluhar tuovat tuulahduksen 1600-luvun Napolista. Tuomariston jäsenet Emma KirkbyLars Ulrik MortensenTuuli Lindeberg ja Anders J. Dahlin esiintyvät ensimmäistä kertaa yhdessä 25.6. Luutisti Rolf Lislevand, norjalaisen kansanmusiikin tähti Berit Opheim ja eräs maailman johtavista bandoneonin soittajista Per Arne Glorvigen tutkivat 26.6. rajaa, jolla barokki- ja kansanmusiikki yhdistyvät. Baroccan Jazz -konsertissa 29.6. Bjarte Eike ja Barokkanerne sekä Tore Johansen ja Bodø Rhythm Group antavat parastaan improvisaation maailmassa.

Muun ohjelman kohokohtia ovat säveltäjä Maja Ratkjen ja Nordic Affectin Rökkur, syvä sukellus hämärän moninaisiin maailmoihin, nuorisoyhtye UngBarokk’s Bodøn ensikonsertti 1.7. ja kilpailun kaksi kierrosta 27.6. ja 2.7. Aria Borealis Bodøn uudenlainen ajattelumaailma näkyy myös kilpailun ohjelmissa: ensimmäisellä kierroksella kuullaan kansanmusiikkia jokaisen voittajan kotimaasta NBS-muusikoiden sovittamana ja barokkia vuosilta 1600–1750. Toisella kierroksella voittajista muodostetut joukkueet kilpailevat esittäen orkesterin kanssa kevyesti ohjattuja oopperakohtauksia. Orkesteri kootaan NBS-yhteistyöorkestereiden muusikoista, joilla on erityinen palo yhteisöllisyyteen ja jotka haluavat tehdä muutakin kuin ”soittaa keikalla ja mennä kotiin”.

Konsertit ja muut tapahtumat striimataan.

www.ariaborealis.com
www.konserthus.stormen.no