Muusikkoesittely: Anthony Marini

Muusikkohaastattelu 13-09-2018

Soitin vaihtuu viulusta viola da gambaan tai avainviuluun ja kieli englannista suomeen tai ranskaan… Ei liene vaikeata arvata, kuka FiBOn muusikko on kyseessä. Kyllä vain, Anthony Marini!

Nimi
Anthony Marini

Soitin
Viulu (ja alttoviulu, viola da gamba, avainviulu ja muutama muukin soitin)

Lyhyt esittely
Olen vanhaan musiikkiin erikoistunut freelancemuusikko, joka työskentelee pääosin Suomessa ja Ranskassa. Toimin myös FiBOn “orkesterijärjestäjänä” eli vastaan nuotistosta, logistiikasta ja muutamasta muusta asiasta. Teen myös freelancekääntäjän töitä kääntäen pääsääntöisesti suomesta ja ranskasta englantiin.

Kerro itsestäsi (mistä olet kotoisin, oliko musiikki läsnä lapsuudenperheessäsi tms.)
Olen kotoisin Rochester-nimisestä kaupungista New Yorkin osavaltiosta Yhdysvalloista. Osavaltion sisällä Rochester sijaitsee kauimpana New Yorkin kaupungista, noin 535 kilometrin päässä.

Musikaalisen äitini ansiosta perheessäämme oli käytäntönä, että kaikki lapset opiskelevat musiikkia jollakin tavalla ainakin lukion loppuun saakka. Niinpä kotimme oli täynnä musiikkia! Kaikista sisaruksistani ei kuitenkaan tullut ammattimuusikoita.

Muutin Suomeen vuonna 2010, ja Ranskasta tuli osa elämääni vuodesta 2012 alkaen. Siitä lähtien minulla on ollut toinen jalka Suomessa, toinen Ranskassa.

Kuinka päädyit soittimeesi? Kuka tai mikä tekijä sen valitsi?
Rakastuin viuluun, kun pääsin orkesterikonserttiin ja kuulin konserttimestarin viulusoolon. Jäin koukkuun heti, ja viisivuotiaana toivoin joululahjaksi ainoastaan viulua.

Mikä sinua inspiroi muusikkona ja muutenkin?
Ympärilläni olevat ihmiset inspiroivat. Musiikillisesti saan inspiraatiota kollegoiltani, ja elämäni täyttyy perheeltä ja ystäviltä saadusta inspiraatiosta.

Mikä muu taiteenlaji on itsellesi läheisin?
Rakastan maalaustaidetta, erityisesti impressionismia.

Mikä on suurin musiikillinen unelmasi?
Minulla on kaksi unelmaa: 1) haluaisin soittaa kaikki H. I. F. Biberin Ruusukkosonaatit (“Rosary sonatas”) konserttisarjana paastonajan hengellisen musiikin konserttisarjassa ja 2) johtaa Buxtehuden Membra Jesu Nostri -teoksen laulajille ja kamariyhtyeelle.

Mikä on lempimatkakohteesi ja miksi?
Tähän mennessä suosikkikohteeni on Kroatia (mahtavia rantoja, viiniä, ruokaa ja helppoa löytää kaunis ja rauhallinen alue), mutta koska pidän matkustamisesta, toivon löytäväni vielä vaikuttavampia paikkoja tulevaisuudessa!

Millaisessa paikassa sielusi lepää?
Fairportissa, New Yorkissa ja kotona. Ja tietysti saunassa!

Miten koet oman taiteen parissa työskentelysi vaikuttavan laajemmin yhteiskuntaan?
Koska taide on niin henkilökohtainen kokemus sekä esiintyjälle että kuulijalle, antaa se itse kullekin mahdollisuuden saada ainutlaatuinen musiikillinen ja tunnepitoinen kokemus vailla arkipäivän rajoituksia.

Miksi koet mielekkääksi soittaa yli 300 vuotta vanhaa musiikkia?
Pidän uteliaisuudesta ja löytämisen hengestä, jotka ovat läsnä vanhaa musiikkia soitettaessa. Olen myös sitä mieltä, että “historiallinen” lähestymistapa antaa paljon taiteellista vapautta, kuten myös antavat monet musiikilliset “työkalut”, joita ei enää käytetä.

Valitse suosikkisi FiBOn syksyn 2018 konserttitarjonnasta ja kerro perustelut valinnallesi.
Toistaiseksi suosikkini on Händelin oratorio Il trionfo del tempo e del disinganno. Se yhdistää kiehtovasti kauniin musiikin (josta osa on varmasti tuttua yleisölle) ja erityislaatuisen videoinstallaation, jossa on sekä kaunista taidetta että mielenkiintoinen kuvakulma esiintyjiin.

Kerro jokin paheesi.
Ehkäpä kansanmusiikin soittaminen lasketaan paheeksi (vaikka en tunne siitä syyllisyyttä!). Kasvoin irlantilaista kansanmusiikkia soittaen, ja minulla on ollut myös ilo tutustua suomalaiseen ja ruotsalaiseen kansanmusiikkiin.

Jos sinun pitäisi juosta Cooperin testi tai leipoa tarjottavat 30 hengen kesteille, kumman tehtävän valitsisit?
Ehdottomasti leipoisin 30 hengelle. En ole fantastinen kokki, mutta olen hyvä seuraamaan ohjeita!

Lähetä kommenttisi