Su 28.8.2011 klo 19 Uusi Paviljonki

TULE MAKOILEMAAN

Boismortier – Clérambault – Corrette – Couperin – Rameau

Kajsa Dahlbäck, soprano
Jani Sunnarborg, fagotti
Heidi Peltoniemi, sello
Solmund Nystabakk, luuttu
Anna-Maaria Oramo, cembalo

Les Délices de Paris – ranskalaista kamarimusiikkia. Tämä konsertti kuunnellaan sohvilla ja patjoilla loikoillen. Olo on kuin omassa olohuoneessa. Barokkisoittimien intiimit sävyt ihastuttavat lähellä, unelmointi on sallittua ja torkahtaakin saa.

×

Tule Makoilemaan

Kauniaisissa toteutettava Tule Makoilemaan -konsertointi on yksi tapa lähestyä konserttikäytäntöjä uudesta näkökulmasta. Unelmoinnin, kuuntelun ja unen raja häivytetään. Konsertissa 28.8. pääosassa ovat bassoryhmän soittajat. Muusikot ja kuulijat ovat lähellä toisiaan, jolloin barokkisoittimien hienovireisiä sävyeroja voi kuulla toisella tavalla kuin kauempaa konserttilavoilta. 
 
Sellisti Heidin mielestä hauskinta ohjelmassa on continuosoittimien erilaisten kombinaatioiden rikas käyttö ja muuntelumahdollisuudet: luuttu tai cembalo, fagotti tai sello...vai kaikki yhdessä...
Heidi iloitsee myös siitä, että pääsee sellistinä soittamaan ranskalaista barokkia. Usein ranskalaisen barokkimusiikin soitinnuksessa käytetään gambaa. Tämän konsertin ohjelmisto on ajalta, jolloin sellojen merkitys kasvoi esityskäytännöissä. 
 
Fagotisti Jani kuvailee tätä ohjelmaa lämmöllä: " Saundi on ihmeellinen ja ihana ilman sopraanosoittimia. Vaikka koko ohjelma on ranskalaista musiikkia, joukossa on hyvin erilaisia kappaleita. Correten musiikkia voidaan pitää italialaisvaikutteisena kun taas Couperin on mitä ranskalaisinta. Tyypillistä ranskalaista käytäntöä on soitinnus, jota esiintyjä voi vapaasti määritellä ja hakea näin haluamiaan sointivärejä teoksiin. Fagotilla on merkittävä rooli." Ohjelman ytimessä on Correten "les Delices de la solitude", joka on kokoelma sonaatteja. Tuntematon muusikko puolestaan sovitti tunnettuja kappaleita kahdelle bassosoittimelle otsikolla "les gentils airs". Mukana on myös kivoja Rameau-hittejä, kertoo Jani.