Suomalaisen barokkiorkesterin muusikoita. Kuva: Jaakko Paarvala.
La 30.7.2016 klo 21 Vanha kirkko, Isokyrö
Korsholman Musiikkijuhlat

Italian terveiset

Barokkia Korsholmassa

Dall’Abaco–J. S. Bach–Fasch–Händel–Telemann

Suomalainen barokkiorkesteri

×

Italialainen tyyli, sen melodisuus ja dramaattisuus vaikuttivat vahvasti Alppien pohjoispuolisen Euroopan musiikkiin 1700-luvun alkupuolella. Corellin, Vivaldin ja heidän aikalaistensa concerto grossoista ja soolosoitinkonsertoista alkunsa saanut konserttotyyli oli monien saksalaisten säveltäjien esikuvana.

Vivaldin orkesterikonserttojen vaikutteet ovat kuultavissa Johann Sebastian Bachin kuuluisassa kuuden orkesterikonserton kokoelmassa, joka tunnetaan nykyään nimellä Brandenburgilaiset konsertot (1721). Konsertot syntyivät Bachin työskennellessä kapellimestarina Köthenin hovissa, jossa hänen tehtäviinsä kuului säveltää ennen muuta maallista soitinmusiikkia. Jokainen Brandenburgilaisista konsertoista on kirjoitettu erilaiselle soitinkokoonpanolle, ja viidennessä konsertossa solisteiksi nousevat viulu, huilu ja cembalo.

Italialaisen konserttotyylin vaikutus kuuluu vahvana myös Bachin aikalaisen Georg Philipp Telemannin soitinmusiikissa. Telemannin tuotanto käsittää valtavan määrän musiikkia kaikille kuviteltavissa oleville soitinkokoonpanoille, mistä hyvänä esimerkkinä on kaksoiskonsertto e-molli huilulle, viululle ja jousille.

Bach ja Telemann tunsivat hyvin italialaisten mestareiden musiikillisen tyylin, vaikka he eivät itse koskaan matkustaneet Italiaan. Lukuisat muut saksalaiset säveltäjät kuitenkin kävivät hakemassa inspiraatiota ja oppia Italiasta, yhtenä tunnetuimmista Georg Friedrich Händel. Händel vietti nuoruudessaan useita vuosia (1706–1710) eri puolilla Italiaa, ja hänen ensimmäiset menestyksekkäät oopperansa syntyivät Roomassa ja Venetsiassa. Italialaisen tyylin melodisuus ja ilmaisuvoima on kuultavissa hyvin myös Händelin soitinmusiikissa ja concerto grossoissa.

Saksan lukuisat ruhtinashovit tarjosivat töitä niin saksalaisille säveltäjille kuin monille italialaissyntyisille muusikoille, ja tämä musiikillinen maahanmuutto rikastutti osaltaan Saksan musiikkielämää. Johann Friedrich Fasch työskenteli säveltäjänä ja muusikkona useissa Saksan hoveissa ja oopperataloissa. Hyvä esimerkki italialaisista emigranteista taas oli Veronassa syntynyt Evaristo Felice dall’Abaco, joka työskenteli keisari Maksimilianin hovissa Münchenissä.

Liput 27/23* €: NetTicket ja ovimyynti, mikäli lippuja on jäljellä. 

* alennusryhmät