Konsertit

 

Italian terveiset

Barokkia Korsholmassa

Dall’Abaco–J. S. Bach–Fasch–Händel–Telemann

Suomalainen barokkiorkesteri

Italialainen tyyli, sen melodisuus ja dramaattinen ilmaisuvoima vaikuttivat vahvasti Alppien pohjoispuolisen Euroopan musiikkiin 1700-luvun alkupuolella. Lukuisat saksalaiset säveltäjät kävivät hakemassa inspiraatiota ja oppia Italiasta, yhtenä tunnetuimmista varmasti Georg Friedrich Händel.

Toisaalta monet italialaiset muusikot myös lähtivät töihin pohjoiseen, ja tämä musiikillinen maahanmuutto rikastutti osaltaan saksalaista musiikkikulttuuria. Yksi hyvä esimerkki italialaisista emigranteista on Evaristo Felice dall’Abaco, joka vaikutti keisari Maksimilianin hovissa Münchenissä. 

Lue lisää

La 30.7.2016 klo 21
Vanha kirkko, Isokyrö
Korsholman Musiikkijuhlat

LIPUT

Suomalaisen barokkiorkesterin muusikoita.
Kuva: Jaakko Paarvala.
 

Valoa ja varjoja

Urkuyö ja Aaria -festivaalin päätöskonsertti

Händel–Vivaldi–dall’ Abaco–J. S. Bach

Yeree Suh, sopraano
Pauliina Fred, traverso
Suomalainen barokkiorkesteri

Antonio Vivaldin konserttojen varjoon jäi paljon sävellystuotantoa, joista konsertissa kuultava Kantaatti All'ombra di sospetto sisältää harvinaisen hienon obligato-osuuden huilulle. Johann Sebastian Bachin maallinen kantaatti Non sa che sia dolore on ainoa säveltäjämestarin kantaateista, jossa on italiankielinen teksti. Syytä poikkeavaan kielivalintaan ei tiedetä. Korealaissyntyinen Yeree Suh laulaa näiden harvinaisten kantaattien ilmaisuvoimaisena solistina.

Orkesterimusiikkina kuullaan Georg Friedrich Händelin ja Evaristo Felice dall'Abacon värikkäät concerto grossot. Händelin a-molli-konsertto on syntynyt näyttämöteosten väliaikamusiikiksi. Dall’Abaco taas yhdistää D-duuri-konsertossaan italialaiseen jousitekstuuriin kekseliäästi ranskalaisia tanssimuotoja.

Lue lisää

To 25.8.2016 klo 22
Tuomiokirkko, Espoo
Urkuyö ja Aaria

LIPUT

Yeree Suh.
Kuva: Monika Schulz-Fieguth.
 

Myrskyn tuomat

Shakespeare inspiroi aikakaudesta toiseen

Purcell–Saariaho–Locke

Pia Freund, sopraano
FiBO Players

William Shakespearen maaginen ja ajatuksia herättävä Myrsky on aina näytelmän omasta ajasta alkaen antanut kipinän lukemattomille musiikkiteoksille. Esimerkiksi 1600-luvun jälkipuolella Myrskystä tehtiin useita vapaita sovituksia, joissa musiikilla oli oopperamaisen tärkeä rooli.

Konsertissa toisensa kohtaavat englantilainen barokkimusiikki ja nykymusiikki. 1690-luvulla suuren suosion saavuttanut, Henry Purcellin nimissä kulkeva Myrsky-versio lumoaa kauneudellaan, kun taas Purcellin vanhempi kollega Matthew Locke sävelsi Myrskyyn vauhdikkaita tansseja ja mielikuvitusta kutkuttavia tunnelmapaloja. Kaija Saariahon laulusarja vaeltaa läpi Myrskyn päähenkilöiden mielenmaisemien ja tavoittaa näytelmän hengen värisyttävällä tavalla. 

Tämä FiBOn kautta aikain suosituin kiertuekonsertti kuullaan seuraavaksi muuten Pariisissa helmikuussa 2017!

Lue lisää

La 1.10.2016 klo 19
Paraisten kirkko, Parainen
Barokin labyrinteissä

LIPUT

Pia Freund.
Kuva: Antti Hannunniemi.
 

Back to basics

Kamarimusiikillista perusohjelmistoa

J. S. Bach–Händel–Telemann–Leclair

FiBO Players:
Petra Aminoff, traverso ja nokkahuilu
Minna Kangas, viulu
Louna Hosia, sello
Annamari Pölhö, cembalo 

Back to basics on todellakin paluu perusasioiden äärelle: perusbarokkinen kokoonpano huilu, viulu ja continuo perusteosten kimpussa.

Kamarimusiikkikonserttiin valikoituivat lempiteokset ja konserttipaikaksi lempikirkko eli pienyhtyeille sopivan kokoinen Saksalainen kirkko, jossa myös yhteys yleisön ja soittajien välillä on luonteva, perusasioita sekin.

Triosonaatteihin palaaminen on yritys kirkastaa suhdetta tähän muotoon, suhdetta herroihin Bach, Telemann, Händel ja Leclair sekä pitää yllä hyviä suhteita kvartetin ja orkesterin sisällä. 

Lue lisää

To 6.10.2016 klo 19
Saksalainen kirkko, Helsinki

LIPUT

Kuva: Petra Aminoff
 

Metro-Grosso

Musiikki yhdistää idän ja lännen – metro seuraa perässä

Purcell–Händel–Vivaldi–J. S. Bach–Lully–Rameau

Espoon musiikkiopisto
Helsingin konservatorio
Itä-Helsingin musiikkiopisto
Lauttasaaren musiikkiopisto
Amore Classico -yhtye
FiBO Collegium

Metron laajeneminen länteen syksyllä 2016 yhdistää niin kuvaannollisesti kuin kirjaimellisestikin pääkaupunkiseudun itää ja länttä. Metro-Grossossa radanvarren musiikkiopistot kohtaavat toisensa ja esiintyvät päivän päätteeksi 200 hengen orkesterina. Soittajien on tarkoitus lähteä samanaikaisesti keskipäivällä matkaan sekä Helsingin Vuosaaresta että Espoon Matinkylästä. Musiikkia on loppukonsertin ja Kampin kauppakeskuksessa kello 13.30 tapahtuvan kohtaamisen lisäksi myös useilla metroasemilla. Mikäli metron laajennus ei valmistu ajoissa, soi soitto lännessä metroasemien sijasta muissa tiloissa.

Suomalaisen barokkiorkesterin koulutustyöryhmä FiBO Collegiumin Concerto Grosso -suurtapahtumat, joiden pikkusisar Metro-Grosso on, ovat jo kolmeen otteeseen tuoneet yhteen eri-ikäisiä ja eri vaiheessa olevia soittajia nauttimaan yhteissoiton riemusta. Nyt tapahtuman alkusysäyksenä ja innoittajana toimii metro, joka yhdistää, ennemmin tai myöhemmin, tapahtuman pääosallistujat Itä-Helsingin musiikkiopiston ja Espoon musiikkiopiston. 

La 8.10.2016 klo 16
Tapiolasali, Espoo
Kutitus

LIPUT

Logo: Juri Patrikainen
 

Tyttö ja kuolema

Schubert ja valon ja varjon leikki

Mendelssohn–Tiensuu–Schubert

Meta4
Suomalainen barokkiorkesteri

Wieniläisten lemmikiksi hyväntuulisen ja viehkeän musiikkinsa ansiosta nousseella Schubertilla oli myös toinen puoli, joka näkyy sävellysten melankoliassa ja inhimillisessä syvyydessä. Myös kuoleman läheisyys tulee ajoittain esiin hyvinkin suorasti, kuten Schubertin testamenttiteokseksi kutsutussa jousikvartetossa Tyttö ja kuolema, joka soitetaan tässä konsertissa jousiorkesterisovituksena.

Konsertin muina teoksina kuullaan vanhasta musiikista inspiroituvan Jukka Tiensuun uusien ja vanhojen instrumenttien hankauksella leikittelevä Kvagmaa ja varhaisteini-ikäisen Mendelssohnin kynästä syntynyt jousisinfonia nro 6, josta voi löytää viitteitä säveltäjän esikuviin Mozartiin ja Bachiin.

Ville Komppa johdattaa konsertin maailmaan Ritarihuoneella kello 17.15–17.45.

Lue lisää

Su 16.10.2016 klo 18
Ritarihuone, HelsinkiRitarihuoneen residenssiorkesteri

LIPUT
SARJALIPUT

Suomalainen barokkiorkesteri.
Kuva: Jaakko Paarvala.
 

Barokin sukupuu

Ottomaanien ja länsimaisen barokin risteyksessä

Kudsi Erguner, ney
FiBO Players:
Tuuli Lindeberg, sopraano
Antti Tikkanen, viulu
Mikko Perkola, viola da gamba
Anna-Maaria Oramo, cembalo
Solmund Nystabakk, luuttu 

Ney-soittimen mestari Kudsi Erguner ja FiBO Players matkustavat ottomaanien ja länsimaisen barokin risteykseen. Yhteisen projektin ensiaskeleet kuullaan Livelabin lavalla! 

Lue lisää

To 20.10.2016 klo 19
G Livelab, Helsinki

LIPUT

Kudsi Erguner.
Kuva: Maison des Cultures du Monde.
 

W. A. Mozart: Requiem

Sielunmessujen suosikki vuodesta toiseen

Mozart

Vanajan kamarikuoro (kuoromestari Ismo Savimäki)
Minna Koskikunnas, sopraano
Hanna Vainionpää, mezzosopraano
Jussi Salonen, tenori
Jari Parviainen, basso
Hämeenlinnalaisia ammattimuusikoita
Sibelius-Akatemian opiskelijoita
Suomalainen barokkiorkesteri
Heikki Seppänen, johtaja 

Wolfgang Amadeus Mozartin Requiem on ehkä maailman esitetyin sielunmessu. Säveltäjä työskenteli teoksen parissa kuolinvuotenaan 1791. Sävellys jäi keskeneräiseksi, ja sen viimeisteli lopulta pääasiassa Franz Xavier Süssmayr, joka oli ollut Mozartin oppilas.

Teoksen oli tilannut heinäkuussa 1791 kreivi Franz von Walsegg zu Stuppach, joka halusi kunnioittaa sillä nuorena kuolleen vaimonsa muistoa. Tuolloin ei tekijänoikeuksia tunnettu, joten kreivin tarkoitus oli esittää antamaansa palkkiota vastaan teos omana sävellyksenään. Näin tapahtuikin loppuvuonna 1793. 

Lue lisää

Su 23.10.2016 klo 17
Hämeenlinnan kirkko, Hämeenlinna

LIPUT

Hämeenlinnan kirkko.
Kuva: Hämeenlinna-Vanajan seurakunta
 

G. F. Händel: Messias-oratorio

Suuruuden voimaa

Händel

Cantores Minores
Johanna Rusanen-Kartano, sopraano
Teppo Lampela, kontratenori
Tuomas Katajala, tenori
Aarne Pelkonen, basso
Suomalainen barokkiorkesteri
Hannu Norjanen, johtaja 

Cantores Minores esittää perinteisessä pyhäinpäivän aaton konsertissaan Georg Friedrich Händelin Messias-oratorion ensimmäisen kerran 64-vuotisen historiansa aikana ja myös ensimmäisenä poikakuorona Suomessa.

Toisin kuin pitkäksi ajaksi unhoon painuneet Händelin oopperat on Messias-oratorio ollut luomisvuodestaan 1741 asti erittäin suosittu. Myöhemmin siitä tehtiin sovitus saksankieliseen librettoon. Teos esitetään nyt englanninkielisenä alkuperäisversiona.

Tälle suuren kokoluokan Messiaalle tarjoaa kiintoisan vertailukohdan lähempänä joulua kuultava intiimimpi Messias-versio. 

Lue lisää

Pe 4.11.2016 klo 19
Tuomiokirkko, Helsinki

LIPUT

Aarne Pelkonen.
Kuva: Heikki Tuuli.
 

Vuodenajat

Vivaldin virtuoosinen mielikuvitus valloillaan

Vivaldi–Porpora

Sergey Malov, viulu, viola da spalla ja liidaus (München: Antti Tikkanen, viulu ja liidaus)
FiBO Players

Satoja konserttoja säveltänyttä Antonio Vivaldia on joskus pilkattu säveltehtailijaksi, joka kierrätti teoksissaan samoja aineksia. Tavallaan tämä piti paikkansa, sillä Vivaldi kehitti italialaisen konserton, joka oli eräs barokkimusiikin tärkeimpiä keksintöjä. Konserttomallin sisällä hän kuitenkin venyi mitä mielikuvituksellisimpiin yksityiskohtiin ja tunnelmiin, jotka olivat kaukana sarjatuotannosta.

Barokkivirtuoosi Sergey Malov vie kuulijat Vivaldin musiikin saloihin kahta kautta: sellokonsertoissa hurmaa viola da spalla, kun taas ohjelmaa kehystävässä Neljässä vuodenajassa soittimeksi vaihtuu viulu.

Ville Komppa johdattaa konsertin maailmaan Ritarihuoneella 11.11. kello 18.15–18.45.

Lue lisää

To 10.11.2016 klo 19
Vanajan kirkko, Hämeenlinna
Pe 11.11.2016 klo 19
Ritarihuone, HelsinkiRitarihuoneen residenssiorkesteri
Ma 14.11.2016 klo 20
Herkulessaal, München

LIPUT
Hämeenlinna
Helsinki
München
SARJALIPUT (Helsinki)

Sergey Malov.
Kuva: Julia Wesely.
 

Try Me, Good King

Henrik VIII ja hänen kuusi vaimoaan

Larsen–Purcell–Dowland

FiBO Players:
Pia Freund, sopraano
Pauliina Fred, traverso ja nokkahuilu
Minna Kangas, viulu
Louna Hosia, viola da gamba
Anna-Maaria Oramo, cembalo 

Try Me, Good King on viiden laulun sarja, jonka tekstit koostuvat vuosina 1491–1547 eläneen Englannin kuninkaan Henrik VIII:n vaimojen kirjeistä kuninkaalleen tai viimeisistä sanoista ennen mestausta. Tudor-suvun toinen hallitsija Henrik VIII on jäänyt historiasta muistiimme pitkälti juuri kuudesta vaimostaan. Osan heistä Henrik mestautti, osa kuoli lapsivuoteelle, osa hylättiin muuten vain. Laulusarja on kuin monodraama, jota hallitsevat viha ja valta. Sen säveltäjä Libby Larsen on yksi Amerikan palkituimmista nykysäveltäjistä.

Konsertin muu ohjelmisto koostuu englantilaisten säveltäjien teoksista. Henry Purcellilta kuullaan muun muassa Didon aarioita oopperasta Dido ja Aeneas, ja John Dowland pääsee esille usein melankoliaa tihkuvien laulujen mestarina. 

Lue lisää

To 24.11.2016 klo 19
Kuusankosken kirkko, Kuusankoski
Kuusankosken Kirkkomusiikkiviikko

Richard Burchett: Henrik VIII:n kuusi vaimoa (1854–1860). Alkuperäistä maalausta muokattu kuvaa varten.
 

Hulluna sinuun

Barokin gestiikan, tanssin ja musiikin kohtaamisia

Clérambault–Campra–Lully–Couperin– de la Barre–Händel–Corelli–Pécour

FiBO Players:
Minna Nyberg, sopraano ja barokkigestiikka
Jani Sunnarborg, fagotti ja barokkitanssi
Anthony Marini, viulu
Louna Hosia, sello
Petteri Pitko, cembalo 

Barokin musiikille olivat olennaisia eleet, retoriset osaset, jotka muodostivat suurempia kokonaisuuksia ja pyrkivät vaikuttamaan tunteisiin ja kertomaan tarinaa. Retorisen kokonaisuuden vahvistamiseksi esimerkiksi laulajalta vaadittiin käsien eleitä.

Konsertin keskiössä on ranskalaisen soitinmusiikin, laulumusiikin, fyysisen näyttämöilmaisun ja näyttämötanssin eleiden tarkastelu vertailemalla eri lajien eleitä yhdessä ja erikseen. Mitä yhteistä tai eroa niillä on? Kuinka ne sulautuvat yhteen ja kuinka ne täydentävät toisiaan? Päähenkilöinä on rakkauden riivaamia Amorin nuolten uhreja.

Minna Nyberg ja Petteri Pitko alustavat illan konsertin Raatihuoneella kello 16.15–16.45 ja Kanneltalossa kello 18.15–18.45. 

Lue lisää

Su 27.11.2016 klo 17
Raatihuone, Hämeenlinna
Ti 29.11.2016 klo 19
Kanneltalo, Helsinki

LIPUT
Hämeenlinna
Helsinki

Minna Nyberg ja Jani Sunnarborg.
Kuva: Jonte Knif.
 

G. F. Händel: Messias-oratorio

Matka Messiaan ytimeen

Händel

FiBO Singers:
Tuuli Lindeberg (Iisalmi: Olga Heikkilä), Kajsa Dahlbäck, sopraano
Teppo Lampela, Katariina Heikkilä, altto
Simo Mäkinen (Porvoo: Martti Anttila), Juho Punkeri, tenori
Jussi Lehtipuu, Sampo Haapaniemi, basso
FiBO Players:
Antti Tikkanen, Irma Niskanen, viulu
Markus Sarantola, alttoviulu
Lea Pekkala, sello
Maria Vahervuo, kontrabasso
Miikka Saarinen, Zoltán Kövér, trumpetti
Tuija-Maija Nurminen, patarummut
Annamari Pölhö / Anna-Maaria Oramo, urut 

Georg Friedrich Händelin elinaikana (1685–1759) Messiaan esityksissä oli 20–30 laulajan kuoro, pieni jousisto ja hillitty määrä puhaltimia. Säveltäjän kuoleman jälkeen Englannin valtasi kuitenkin Messias-buumi, jossa alkuperäistä partituuria muokattiin surutta ja esityskokoonpanot kasvoivat toinen toistaan suuremmiksi. 1800-luvulta on todisteita jopa 2 000 hengen jättikuoroista. 

Tässä konsertissa palataan lähelle Händelin alkuperäistä visiota Messiaasta. Kamariyhtyeen ja pienen kuoron voimin oratorion ydin ei peity jättimäisyyden alle.

Ville Komppa johdattaa konsertin maailmaan Ritarihuoneella 18.12. kello 17.15–17.45.

Lue lisää

Su 27.11.2016 klo 18
Porvoon Tuomiokirkko
To 15.12.2016 klo 19
Eino Säisä -sali, Iisalmi
Torstaiklassiset, Iisalmi
Su 18.12.2016 klo 18
Ritarihuone, HelsinkiRitarihuoneen residenssiorkesteri

LIPUT
Porvoo
Iisalmi
Helsinki
SARJALIPUT (Helsinki)

Balthasar Denner: Georg Friedrich Händel (1727).
 

J. S. Bach: Jouluoratorio

Kantaatit 1–3

Bach

Cantores Minores
Cantores Minores -koulutusryhmien kuoro
Mari Palo, sopraano
Maria Kettunen, altto
Tom Nyman, tenori
Juha Kotilainen, basso
Suomalainen barokkiorkesteri
Hannu Norjanen, johtaja 

Jouluoratorio on kuuden kantaatin kirkollinen draama, jonka Bach sävelsi esitettäväksi kirkkovuoden 1734–1735 jouluna ja loppiaisena niin, että kolme ensimmäistä kantaattia esitettiin kolmena ensimmäisenä joulupäivänä 25., 26. ja 27. joulukuuta ja kolme jälkimmäistä kantaattia vuodenvaihteen jälkeen 1., 2. ja 6. tammikuuta. Nykyään teoksen kantaatit esitetään yleensä kahdessa eri konsertissa. 

Lue lisää

Pe 16.12.2016 klo 19
Tuomiokirkko, Helsinki
Ma 19.12.2016 klo 19
Tuomiokirkko, Helsinki

LIPUT

Cantores Minores
 

J. S. Bach: Jouluoratorio

Kantaatit 4–6

Bach

Cantores Minores
Cantores Minores -koulutusryhmien kuoro
Mari Palo, sopraano
Maria Kettunen, altto
Tom Nyman, tenori
Juha Kotilainen, basso
Suomalainen barokkiorkesteri
Hannu Norjanen, johtaja 

Jouluajan päättävät loppiaisena esitettävät Bachin jouluoratorion kantaatit 4–6. Alun perin nämä kantaatit esitettiin vuodenvaihteen jälkeen 1., 2. ja 6. tammikuuta. Bach tarkoitti teoksensa yhdeksi kokonaisuudeksi, sillä hän itse kutsui näiden kuuden joulun- ja uudenvuodenajan kantaatin kokonaisuutta oratorioksi.

Lue lisää

Pe 6.1.2017 klo 18
Tuomiokirkko, Helsinki

LIPUT

Cantores Minores -kuoron prefektit vuonna 2015