Sopraanosolistin näkökulmia Graun/Mozart

Muusikkohaastattelu Kirjoittanut Tuuli Lindeberg (johdanto Laura Kajander) 13-03-2014

Graunin säveltämä Der Tod Jesu -konsertti 26.3.2014 jatkaa Suomalaisen barokkiorkesterin rohkeaa ohjelmistopolitiikkaa, jonka puitteissa vähemmän tunnettuja, mutta kutkuttavan hienoja teoksia nostetaan uudelleen esiin. Edellinen vastaava rupeama vuonna 2013 tuotti YLE:n vuoden levy -tittelin ja paljon kiittäviä kansainvälisiä ja kotimaisia lehtiarvosteluja Graupnerin musiikkia esittelevien konserttien ja levytysten ansiosta. 
FiBO tarjoaa uusia näkökulmia myös tutuista merkkiteoksista. Niinpä Mozartilta keskeneräiseksi jääneestä Requiemista esitetään 6.4.2014 perinteisen Süssmayrin version sijasta Robert Levinin täydennysversio, mikä herättää uudenlaista uteliaisuutta teosta kohtaan.

Tuuli Lindeberg on mukana molemmissa konserteissa sopraanosolistina. Tuuli Lindeberg pohtii teoksia:

Graun:
"Olen saanut esittää pääsiäisaikaan usein Bachin passioita, ja tänä vuonna Graunin Der Tod Jesu on minulle virkistävän erilainen ja uusi teostuttavuus. Graunin sävelkielen voi mielessään sijoittaa vaikkapa jonnekin Bachin ja Mozartin välimaastoon. Graun oli etevä laulaja ja oopperasäveltäjä, ja se tosiaan kuuluu! Vaikka teksti on hengellinen, musiikin karaktäärit ja tekstinkäsittely ovat kuin oopperan maailmasta. Aariat ovat toinen toistaan hienompia, ja ne tarjoavat kutkuttavia mahdollisuuksia sanamaalailuun. Varsinkin sopraanoduetto on mielestäni todellinen herkkupala, ja lisäksi aariaan Singt den göttlichen Propheten on ollut hauska sävellellä omia koristeluja. Useat kohdalleni osuneet barokkimusiikin sopraanosoolot on kirjoitettu alun perin poika- tai kastraattisopraanoille ja ovat siksi joskus haastavia saada istumaan ääneen, mutta Graun on säveltänyt Der Tod Jesun aikuisille naissopraanoille. Aarioiden ääniala on laajempi ja teksti vaatii syvempää ilmaisua kuin esim.poikasopraanoille kirjoitetut stemmat, eli itseään saa pistää ilmaisullisesti enemmän likoon kuin perinteisissä pääsiäispassioissa. Tämä on inspiroivaa laulettavaa, ja toivon mukaan myös kuultavaa!" T.L.

Mozart/Levin:
"Onpa jännittävää päästä kokemaan Levinin versio Mozartin Requiemistä! Lapsuudenkodissani kuunneltiin paljon Mozartin musiikkia, mm.pianokonserttoja, Taikahuilua ja Requiemiä. Lukiolaisena ja nuorena opiskelijana oli mukava päästä laulamaan teosta kuorossa; varmaan vieläkin osaan Süssmayrin version kuorosopraano-osuudet ulkoa. Muistan kuinka jännitin ensimmäistä esiintymistäni teoksen sopraanosolistina, juuri samaisessa Johanneksen kirkossa muistaakseni vuonna 1999. Silloin varsinkin ensimmäinen soolofraasi tuntui jostain kummasta lauluteknisestä syystä vaikealta. Vuosien varrella ja useiden esitysten jälkeen jännitys on hälvennyt, stemma istuu lauluääneen mukavasti ja teoksen äärelle palaa kuin vanhan ystävän luo. Minulle Mozartin musiikissa soi eräänlainen ujostelematon selkeys ja riipaiseva kirkkaus, sekä usein myös valpas huumori ja hyväntuulinen energia. Mozart ei ole koskaan kaavamaista, vaan aina jokin yllätys rikkoo symmetrian: odottamaton harmonia, rytmikuvio tai melodiakäänne. Joskus toivoisin että solisteilla olisi enemmänkin laulettavaa Mozartin Requiemissä; varsinkin alkupuolen kuoro-osat ovat niin hienoja, että olisi mahtavaa saada laulaa niissä mukana. Nyt minun on vain tyydyttävä mukana hyräilemiseen solistien penkistä käsin." T.L.

Lisätietoja esiintyjistä: 
Graunin Der Tod Jesu esitetään Dominanten kanssa osana Kirkko soikoon -festivaalia. Seppo Murto johtaa konsertin, joka myös radioidaan. Tuuli Lindebergin lisäksi solisteina laulavat Mia Huhta, Scott Mello ja Drew Santini. 
Mozartin Requiem on FiBOn omaa tuotantoa. Tuuli Lindebergin lisäksi solisteina ovat Jeni Packalén, Niall Chorell ja Arttu Kataja. Kuorona on Tapiolan Kamarikuoro Hannu Norjasen valmentamana. Konsertin johtaa Hannu Lintu.

Lähetä kommenttisi