Neljä miestä ja myyttisen naisen tarina

Muusikkohaastattelu 20-05-2015

Maria Magdaleena eli pelastus -konsertti

Konsertin ideoinut kaksikko, näyttelijä Jussi Lehtonen ja muusikko Mikko Perkola, kertoo lyhyessä haastattelussa konsertin syntyyn vaikuttaneista seikoista.

Vastaajana Jussi Lehtonen

Olet suomentanut esityksessä kuultavan Marguerite Yourcenarin Tulet-teoksen. Yourcenar ei ole kaikille tuttu, joten mitä kertoisit hänestä tässä yhteydessä?

Marguerite Yourcenar on Suomessa tunnettu ennen kaikkea historiallisista romaaneistaan "Hadrianuksen muistelmat" ja "Käy kohti pimeää". Hän kuuluu ranskalaisen kerrontakirjallisuuden ehdottomaan ykköskaartiin. Hänen tuotantonsa on kuitenkin laaja-alainen, ja proosarunokokoelma "Tulet" (jossa Maria Magdaleenan tarina kerrotaan) edustaa sen poeettisempaa ja tunnustuksellisempaa puolta. Kysymys sukupuolesta ja identiteetistä lävistää Yourcenarin tuotannon. Proosateoksissa se on usein läsnä varsin kätketyssä ja arvoituksellisessa muodossa. Tulet-teoksessa se tulee yllättäen näkyväksi tavalla, jota kirjailija itse nimittää barokkiekspressionismiksi. Yourcenar ei kuitenkaan ole leimallisesti queer-kirjailija. Hänen teoksissaan toistuvat monet eksistentiaaliset teemat. Yourcenarin teoksia on usein vaikea määritellä. Niitä yhdistää toisiinsa ilmaisun kirkkaus. Ehkä juuri poikkeuksellisen poetiikkansa ansioista hänet valittiin Ranskan Akatemian jäseneksi vuonna 1980, sen ensimmäisenä naispuolisena jäsenenä. Olen suomentanut "Tulien" lisäksi Yourcenarin teokset "Alexis 90 – turhan taistelun kuvaus" sekä "Anna, sisaresi...".

Kerrotko taustastasi?

Olen ammatiltani näyttelijä ja suomentaja. Toimin Suomen Kansallisteatterissa, jossa olen näyttelijänä ja vedän Kiertuenäyttämöä. Kiertuenäyttämön tehtävänä on viedä korkeatasoisia teatteriesityksiä hoitolaitoksiin ja vankiloihin, ihmisille, jotka eivät muuten pääse teatteriin. Ensi syksynä puolustan taiteellista tohtorintyötäni, jonka nimi on "Elämäntunto – näyttelijä kohtaa hoitolaitosyleisön". Olen tehnyt paljon runoesityksiä ja duettoja muusikoiden kanssa, myös melodraamaa. Niin sanottu vanha musiikki alkoi avautua minulle, kun teimme gambisti Varpu Haaviston kanssa esityksen Shakespearen soneteista ja Tobias Humen kappaleista. Runon ja musiikin välinen yhteys tuli lihaksi. Parhaimmillaan musiikki muuttui puheeksi ja puhe musiikiksi! Yhdessä Mikko Perkolan kanssa olemme esiintyneet vankiloissa, vastaanottokeskuksissa, päihdeyksiköissä, varsin monenlaisissa kekkereissä. Barokki resonoi minun mielessäni niissä kaikissa. Suhteeni siihen on aika mutkaton: sanotaanko, että lähestyn sitä elämä edellä.     

Vastaajana Mikko Perkola

Mistä konsertin idea lähti? Miten konsertin työstäminen on edennyt?

Olemme tehneet Jussi Lehtosen kanssa yhteistyötä erinäisissä projekteissa vuosien varrella, ja olen lukenut Jussin suomentaman Marguerite Yourcenarin Tulet-teoksen pari vuotta sitten. Pidin siitä kovasti. Ajatus esitetystä versiosta syntyi meille jo silloin. Tämä FiBO-konsertti osoittautui oivaksi tilaisuudeksi toteuttaa tämä idea. Päädyimme kirjan teksteistä juuri kyseiseen Maria Magdaleena eli pelastus -tarinaan.

Konsertti yhdistää useampaa eri taidemuotoa, mikä ei ole kovin yleistä. Mitä poikkitaiteellinen työskentely antaa projektiin osallistuville taiteilijoille?

Itselleni musiikki ei ole kovin läheinen taidemuoto, ja nykyihmisen elämänpiirissä esimerkiksi barokkimusiikki sellaisenaan saattaa jäädä melko etäiseksi, ainakin allekirjoittaneelle. Itselleni Bachin musiikki on paljon ymmärrettävämpää Marguerite Yourcenarin kanssa ja heijastaa jotain hyvin keskeistä tästä ajasta ja ihmisestä. Poikkitaiteellisuus itsessään tuskin tekee mistään sen kiinnostavampaa. Omalla kohdallani olen huomannut ajautuvani tekemään taidetta enemmänkin samanhenkisten ihmisten kanssa, oli sitten kyseessä soittaja, näyttelijä, tanssija, kirjailija tai valokuvaaja. 

Konsertissa kuullaan Bachin musiikkia. Oliko Bach itsestään selvä valinta vai voisiko mukana olla myös jonkun toisen säveltäjän teoksia?

Konsertissa kuullaan pelkästään Bachin musiikkia, paria improvisoitua jaksoa lukuun ottamatta. Alunperin minulta pyydettiin Bachin musiikkia sisältävää konserttia. Bachin musiikki osoittautui erinomaiseksi pariksi Yourcenarin tekstille, tekstin luonteen takia varsinkin hengelliset teokset.

Lähetä kommenttisi