Muusikkoesittely: Minna Kangas

10-02-2016

FiBOn blogissa alkaa muusikkoesittelyiden sarja! Kevät- ja syyskausien aikana esitellään kerran kuussa yksi Suomalaisessa barokkiorkesterissa soittava muusikko. Ensimmäisenä on vuorossa viulisti Minna Kangas.

Minna Kangas. Kuva: Marco Borggreve.

Nimi
Minna Kaarina Kangas, FiBOn, ent. Kuudennen kerroksen orkesterin alkuperäisjäsen



Soitin
Barokkiviulu

Lyhyt esittely
Barokkiviulumusiikin lehtorin tehtävät Sibelius-Akatemiassa, opettaminen leireillä, kesäkursseilla ja Ammattikorkeakoulu Metropoliassa vievät kalenteristani suurimman ajan freelance-muusikon töiden ohella.

Kerro itsestäsi.
Olen varttunut Keski-Suomessa Multialla. Perheessämme laulettiin lähes koko ajan, sisällä ja ulkona, töissä ja leikeissä. Äiti hyräili aina. Perheen ensimmäiset stereot tienattiin perhekuorona keikkailemalla seutukunnan juhlissa, joskus kauempanakin. Kuoromiehenä isä sovitti lauluja laidasta laitaan. Laulaminen lapsena ja nuorena moniäänisessä kuorossa oli vankka peruskoulu tulevaisuuden muusikon töitä ajatellen.

Kuinka päädyit soittimeesi? Kuka tai mikä tekijä sen valitsi?
Olen perheeni nuorin, ja sisarusteni ollessa koulussa seinällä hengailevat viulut 
houkuttelivat ottamaan syliin kitaran tavoin. Tapailin näppäillen tuttuja sävelmiä, itse laulettuja tai radiosta kuultuja. Sävelsin miniteoksia. Täytettyäni seitsemän isäni sanoi, että minäkin pääsen musiikkileirille, jossa muut sisarukset olivat aiempina kesinä olleet. Siitä se lähti. Se, että useiden, joskus tiukkojenkin harkintavaiheiden jälkeen olen pysynyt viulun varressa on seurausta yhteissoitosta ja hyvässä porukassa innostumisesta yhä uudelleen ja uudelleen.

Mikä sinua inspiroi muusikkona ja muutenkin?
Näkymättömät yhteydet luontokappaleiden välillä, muodonmuutokset, oppimisen mekanismit, harmoniat, resonanssi, liike, valot, varjot, karakterit, sävyt... Viime aikoina tieteellisin keinoin on tutkittu runsaasti musiikin kuuntelemisen ja soittamisen sekä laulamisen vaikutuksia aivoihin ja sitä kautta koko kehoon. On hienoa ja kannustavaa, että muusikkona saa elää tätä positiivisten ilmiöiden ja niiden vastaanottamisen aikaa ja että uskalletaan näiden tiedostamisen ohella palata yhä laajemmin myös historiallisesti hyviksi havaittuihin käytäntöihin. 

Mikä muu taiteenlaji on itsellesi läheisin?
Mikä kulloinkin koskettaa, täräyttää, innostaa tai liikauttaa.

Mikä on suurin musiikillinen unelmasi?
Se että kaikki soi. 

Mikä on lempimatkakohteesi ja miksi?
Viulu on ollut matkassa mukana lähes aina. Lomamatkat suuntautuvat valtaosin suomalaisen maaseudun rauhaan, mutta keikkamatka Espanjan San Sebastianiin Atlantin rannalle oli hienon konsertin ja riittävän uintiajan vuoksi ikimuistoinen. Konserttimatka Tansaniaan Avantin kanssa 1995 oli käänteentekevä täysin erilaisten kulttuurien kohtaamisen vuoksi. Siitä reissusta ammennan ideoita vieläkin.

Millaisessa paikassa sielusi lepää?
Vaikkapa lakkasuolla, mustikkametsässä tai siellä, missä aika pysähtyy.

Miten koet oman taiteen parissa työskentelysi vaikuttavan laajemmin yhteiskuntaan?
Jos saan ennustaa, sekä ammattimainen että harrastajapohjainen livemusiikki tulevat entisestään vahvistumaan. Tätä edistävät aiempaa vapautuneemmat, syvällisemmät, iloisemmat ja perinteisiä kaavoja rikkovat konserttikäytännöt, uusien ja comeback-harrastajien mukaantulo sekä tietoisuus musiikin hyvinvointivaikutuksista tutkimusten myötä. Viimeaikaiset fuusioproduktiot eri-ikäisten ja eri musiikinlajien ja eri taiteen alojen ammattilaisten ja harrastajien kanssa ovat luoneet paljon uusia yleisöjä, mielenkiintoisia ja tuoreita kosketuspintoja aiemmin koetun ja tutun oheen. Concerto Grosso -konseptista on moneksi. 

Miksi koet mielekkääksi soittaa yli 300 vuotta vanhaa musiikkia?
Vanhassa musiikissa on kätkettynä käsillä tekemisen taito, luonto ja läsnäolo ja elämisen poljento rauhallisesta hengityksestä hurjimpaan tanssiin. Ihmisyys. Näin olen miettinyt soitettuani erilaisia musiikkeja laidasta laitaan

Valitse suosikkisi FiBOn kevään 2016 konserttitarjonnasta ja kerro perustelut valinnallesi.
Matteus-passio syntyy aina uudelleen ja elää hetkessä. 

Kerro jokin paheesi?
Paheeni on, että villiinnyn kevään tullen metsästä ja puutarhasta niin, että viulu unohtuu moneksi viikoksi ja hienomotoriikka ja keikkakunto on karkeampien työkalujen jäljiltä jonkin aikaa tipotiessään!

Jos sinun pitäisi juosta Cooperin testi tai leipoa tarjottavat 30 hengen kesteille, kumman tehtävän valitsisit?
Tarjottavat järjestyvät, mutta pitää olla hyvässä kunnossa, että jaksaa leipoa!

Kommentit

Lähetä kommenttisi